Raport z realizacji zamówienia

Zdaniem eksperta

Efektywne wydatkowanie środków publicznych to realizacja jednej z zasad finansów publicznych. W tym celu ustawodawca postanowił wyposażyć zamawiających w nowe narzędzie, które ma wspomóc jednostki sektora finansów publicznych w poprawieniu efektywności wydawanych środków publicznych. Mowa tu o raporcie z realizacji umowy, które jednocześnie stanowi idealne narzędzie dla kontrolujących.

Raport z realizacji umowy

Narzędzie to zostało wprowadzone ustawą z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1605). Powodem wprowadzenia tego narzędzia jest zwiększenie efektywności wydatkowania środków publicznych. Aby można było osiągnąć ten cel, konieczne jest należyte przeprowadzenie ewaluacji realizacji umowy. 

POLECAMY

Ważne
Z analizy treści umowy oraz sposobu jej realizacji zamawiający może wyciągnąć wnioski, które pozwolą mu na wprowadzenie zmian mających na celu poprawę procesu zakupowego w odniesieniu do podobnych zamówień w przyszłości. 

Celem wprowadzenia ww. narzędzia było:

  1. zobligowanie zamawiających w przypadku zamówień, których realizacja napotkała określone trudności, do dokonania oceny realizacji takiego zamówienia,
  2. wzmocnienie regulacji dotyczących fazy wykonania zamówienia i jego ewaluacji,
  3. zwiększenie efektywności wydatkowania środków publicznych dzięki należycie przeprowadzonej ewaluacji realizacji umowy.
     

Obowiązek sporządzenia raportu z realizacji umowy nie dotyczy zamówień z dziedziny obronności i bezpieczeństwa (art. 395 ust. 1 pkt 2 ustawy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy