Rejestr umów – instrukcja

Zdaniem eksperta

Jawność w jednostkach publicznych wchodzi już wkrótce na wyższy poziom. W dniu 1 lipca 2022 r. wejdzie bowiem w życie art. 34a ustawy o finansach publicznych, a wraz z nim obowiązek wprowadzania danych do centralnego rejestru umów.

Rejestr prowadzić będzie Minister Finansów (art. 34a ust. 1 ustawy o finansach publicznych), ale za wprowadzanie do niego danych będzie odpowiadać kierownik danej jednostki. Za błędy w rejestrze przewidziane są surowe kary, dlatego warto zapoznać się z zasadami wprowadzania danych. 

POLECAMY

Art. 34b ustawy o finansach publicznych 

Kto nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów, o którym mowa w art. 34a ust. 1, albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Ważne

Nie myślmy przy tym, że rejestrem możemy się zająć dopiero po 1 lipca. Dane do rejestru dotyczą umów zawieranych już od 1 stycznia 2022 r. Dlatego jest już najwyższy czas, aby zorganizować sposób zbierania danych do rejestru i zacząć gromadzić informacje o zawartych umowach. 


Prowadząc szkolenia na ten temat, cieszące się zresztą dużą popularnością, otrzymuję wiele pytań od uczestników. Okazuje się, że temat jest dla jednostek trudny, a wynika to nie tylko z samej materii, ale także z niejasnego zakresu przepisów regulujących prowadzenie rejestru umów. Odpowiedzmy zatem na najczęściej powtarzające się kluczowe pytania, co pomoże zapewne w poprawnym prowadzeniu rejestru umów.

Jak upewnić się, czy musimy prowadzić rejestr umów?

Pracujemy w sektorze publicznym. Ale cz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy