Skutki braku kontroli zarządczej

Zdaniem eksperta

Kontrola zarządcza to temat istotny dla kierowników jednostek sektora finansów publicznych nie tylko w związku z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych, ale przede wszystkim w zakresie prawidłowego zarządzania jednostką. Warto przeanalizować oba jej aspekty oraz skutki jej niewłaściwego wykonania lub zaniedbań czy nawet zaniechania.

Definicja kontroli zarządczej

Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia osiągania celów i realizacji zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy[1]. 

POLECAMY

Przez określenie celów kontroli zarządczej ustawodawca przesądził, jaki styl kierowania jednostką sektora finansów publicznych jest przez niego wymagany, tj. zapewnienie szczególnie:

  1. zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
  2. skuteczności i efektywności działania,
  3. wiarygodności sprawozdań,
  4. ochrony zasobów,
  5. przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
  6. efektywności i skuteczności przepływu informacji,
  7. zarządzania ryzykiem.
     

Określenie, a następnie osiągnięcie celów i realizacja zadań ma charakter podstawowy oraz zindywidualizowany dla każdej jednostki sektora finansów publicznych. Nie spełnia warunku odwołanie się do celów i zadań jednostki określonych w ustawie stanowiącej podstawę jej funkcjonowania. 

Przy określaniu celów i zadań jednostki sektora finansów publicznych stosować należy te same kryteria, które stanowią standardy w definiowaniu celów w zadaniowym planie wydatków, nakazujące określenie celów w sposób istotny i zdefiniowany w czasie, precyzyjny, konkretny, spójny, mierzalny oraz realistyczny....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy