Pojawiły się dwie niezależne inicjatywy, które mogą być nie tyle zauważone, ile kluczowe dla wielu zamawiających – co niesie za sobą każda większa zmiana – ale także dla wykonawców, co już jest rzadsze.
POLECAMY
Pierwszą z nich jest wielokrotnie już omawiany (również na łamach „Monitora Zamówień Publicznych”) system certyfikacji wykonawców. Jeżeli docelowe ramy finansowe, nieznane na etapie prac, będą oznaczały obniżkę kosztów względnie przyspieszenie – choćby jakiekolwiek przyspieszenie procesu – to wszyscy uczestnicy postępowania byliby zainteresowani skorzystaniem z procedury certyfikacji.
Drugą stanowi pakiet zmian prezentowany przez Urząd Zamówień Publicznych, który stanowi rezultat przeglądu trzech lat funkcjonowania nowego Prawa zamówień publicznych. Propozycje omawiane były na spotkaniach przedstawicieli Urzędu Zamówień Publicznych z wykonawcami i zamawiającymi, ponadto:
mają charakter wskazania konkretnych obszarów i regulacji wymagających usprawnień lub tych, które się sprawdziły – jednak pozostaje zauważalny potencjał do ich dalszego doskonalenia.
Należy podkreślić, że poniżej omawiane propozycje są według informacji Urzędu Zamówień Publicznych najczęściej zgłaszanymi przez uczestników rynku postulatami zmian dotyczącymi ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Nie są to oficjalne propozycje zmian legislacyjnych, lecz obszary, w których można się spodziewać, że w 2024 r. staną się podstawą do systemowej nowelizacji Prawa zamówień publicznych.
Większość propozycji jest trafna i odpowiada na realne przeszkody i utrudnienia, z jakimi codziennie stykają się użytkownicy Prawa zamówień publicznych. Jednak część jest prezentowana hasłowo i t...