Ustalanie wartości zamówienia
Kolejną czynnością po określeniu, a następnie opisie przedmiotu zamówienia jest oszacowanie wartości zamówienia. Wartość szacunkowa zamówienia ustalana jest zgodnie z zapisami
art. 28–36 ustawy Pzp. Ustalenie służy określeniu i późniejszemu przyporządkowaniu zasad, według których będzie realizowane zamówienie. Jak podkreśla nadal aktualna uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 lipca 2017 r. (sygn. akt: KIO/KD 26/17):
[…] Zamawiający powinien należycie oszacować wartość zamówienia. Czynność oszacowania wartości zamówienia jest podstawowym elementem całej procedury przygotowawczej planowanego postępowania, gdyż od ustalonej wartości zamówienia zależy zakres obowiązków zamawiającego przy udzielaniu zamówienia, a także wybór przepisów właściwych do zastosowania w danym postępowaniu. Czynność ta ma charakter obligatoryjny i zamawiający nie może się od niej zwolnić, nawet jeśli ustalenie takiej wartości nastręcza zamawiającemu trudności […].
Wartość szacunkowa musi być ustalona z należytą starannością, a jest nią szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług (VAT). Zapis taki znajduje się w art. 28 ustawy Pzp. Dopiero gdy szacowana wartość zamówienia będzie równa 130 tys. zł lub wyższa niż 130 tys. zł dla zamówień klasycznych i organizowanych konkursów (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp), a dla zamówień sektorowych (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp), zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa (art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp) oraz zamówień klasycznych realizowanych przez zamawiających subsydiowanych w okolicznościach, o których mowa w art. 6 ustawy Pzp
(art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp), zamawiający ma obowiązek stosowania zasad określonych w ustawie – Prawo zamówień publicznych. W sytuacji gdy wartość szacunkowa jest poniżej wymienionych progów, zamawiający nie stosuje zasad ustawy –
Prawo zamówień publicznych.
POLECAMY
Krajowa Izba Odwoławcza
nie jest uprawniona
do rozpoznawania odwołań wniesionych na czynności lub zaniechania podmiotów
niebędących zamawiającymi
w rozumieniu przepisów ustawy –
Prawo zamówień publicznych ani do rozpoznawania odwołań wniesionych na czynności
lub zaniechania zamawiających niemających oparcia
w przepisach Prawa zamówień publicznych
Obowiązki i uprawnienia zamawiającego
Wieloletnia praktyka i doświadczenie wskazują, że jednym z największych problemów zamawiających jest pr...