Nowości dotyczą wszystkich aspektów tego trybu. Po pierwsze, zmianie uległa nazwa trybu. Nie istnieje już w obowiązujących regulacjach dotyczących zamówień publicznych „przetarg nieograniczony krajowy”, w jego miejsce pojawił się „tryb podstawowy”. Wbrew pozorom nie jest to kwestia wyłącznie akademicka, ograniczająca się do stosowanej nomenklatury, pozostająca bez znaczenia dla prowadzonego postępowania. Polski system prawa cywilnego zna trzy bazowe tryby zawierania umów – przetargowy, negocjacyjny oraz ofertowy. W trybie zakwalifikowanym jako przetargowy, bez względu na akt prawny, w jakim został umieszczony, można odpowiednio lub bezpośrednio korzystać z przepisów kodeksowych o przetargu (art. 701–705 k.c.). W sytuacjach wątpliwych, w których zamawiający poszukuje właściwej interpretacji stanu faktycznego, a które w zamówieniach publicznych stanowią codzienność, dostępny jest więc cały dorobek orzecznictwa i literatury przedmiotu odnoszący się do przetargu, tworzony od 2003 r.
Po drugie, nazw...
Tryb podstawowy – analiza praktyczna
Wszystko jest zmienne. (…) Zdarza się, że przepisy nie nadążają za zmianami lub stają się przeszkodą. Bywają również sytuacje, że są generatorem zmian. W przypadku Prawa zamówień publicznych – szczególnie w odniesieniu do będącego przedmiotem niniejszej książki trybu podstawowego – przepisy z pewnością wywołają liczne zmiany, by nie powiedzieć innowacje, w codziennej praktyce zamawiających.