Objęto je obowiązkiem stosowania trybów udzielania zamówień publicznych jak dla zamówień klasycznych1. Jest to ogromna różnica w stosunku do reguł udzielania zamówień na ww. usługi, które były określone w art. 138o ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn. zm.). Tak daleko idąca zmiana w systemie zamówień publicznych wymaga więc uwzględnienia w praktyce działania zamawiającego.
POLECAMY
Usługi społeczne2
Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 pkt 34 Pzp z 2019 r. ilekroć w ustawie mowa jest o zamówieniu na usługi społeczne i inne szczególne usługi, należy przez to rozumieć zamówienia klasyczne lub zamówienia sektorowe, na usługi wymienione odpowiednio w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE oraz załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE. Zestawienie usług społecznych wymienionych w Załączniku XIV do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylające dyrektywę 2004/18/WE obejmuje:
- usługi zdrowotne, społeczne i pokrewne;
- usługi administracyjne w zakresie edukacji, opieki zdrowotnej i kultury;
- usługi w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia społecznego;
- świadczenia społeczne;
- inne usługi komunalne, socjalne i osobiste, w tym usługi świadczone przez związki zawodowe, organizacje polityczne, stowarzyszenia młodzieżowe i inne organizacje członkowskie;
- usługi religijne;
- usługi hotelowe i restauracyjne;
- usługi prawne, niewyłączone na mocy art. 10 lit. d) dyrektywy 2014/24/UE;
- inne usługi administracyjne i rządowe;
- świadczenie usług na rzecz społeczności;
- usługi w zakresie więziennictwa, bezpieczeństwa publicznego i ratownictwa, o ile nie są wyłączone na mocy art. 10 lit. h) dyrektywy 2014/24/UE;
- usługi detektywistyczne i ochroniarskie;
- usługi międzynarodowe;
- usługi pocztowe;
- usługi różne.
Choć katalog usług społecznych jest szeroki, ma on charakter zamknięty. Z tego względu szczególne instrumenty, które ustawodawca przewidział w Pzp przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne, mogą być zastosowane tylko wtedy, gdy usługa – przy uwzględnieniu obowiązujących w tym zakresie przepisów Pzp – może być zakwalifikowana do usług
społecznych.
Uregulowania szczególne – poniżej progu unijnego
W myśl art. 359 pkt 2 Pzp przy udzielaniu zamówień przez zamawiających publicznych na usługi społeczne i inne szczególne usługi stosuje się przepisy ustawy właściwe dla zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne, jeżeli wartość zamówienia wyrażona w złotych jest mniejsza niż równowartość kwoty 750 000 euro, nie mniejsza jednak niż równowartość kwoty 130 000 złotych3.
W przypadku udzielania zamówień na usługi społeczne zamawiający może ponadto zastrzec w ogłoszeniu o zamówieniu lub we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym, że o udzielenie zamówienia na usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne objęte kodami CPV 75121000-0, 75122000-7, 75123000-4, 79622000-0, 79624000-4, 79625000-1, 80110000-8, 80300000-7, 80420000-4, 80430000-7, 80511000-9, 80520000-5, 80590000-6, od 85000000-9 do 85323000-9, 92500000-6, 92600000-7, 98133000-4, 98133110-8, określonymi we Wspólnym Słowniku Zamówień, mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
- celem ich działalności jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz społeczna i zawodowa integracja osób, o których mowa w art. 94 Pzp;
- nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników;
- struktura zarządzania nimi lub ich struktura własnościowa opiera...