Uwarunkowania prawne i faktyczne unieważnienia postępowania z art. 255 pkt 7 ustawy – Prawo zamówień publicznych

Zdaniem eksperta

W art. 255 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.) ustawodawca wymienił przesłanki, których zaistnienie powoduje unieważnienia postępowania.

Jedną z nowo dodanych okoliczności jest podstawa wskazana w art. 255 pkt 7 ustawy Pzp, w myśl której zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli wykonawca nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy lub uchylił się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, z uwzględnieniem art. 263 ustawy Pzp. 

POLECAMY

Dodanie wymienionego uregulowania należy ocenić jako zabieg pozytywny i potrzebny z punktu widzenia systemu zamówień publicznych. Jak to często bywa w przypadku stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, także w odniesieniu do stosowania art. 255 oraz art. 263 ustawy Pzp może się pojawić wiele wątpliwości i problemów praktycznych ze stosowaniem obu uregulowań (w tym artykule omówione zostaną uwarunkowania prawne i faktyczne unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 7 w zw. z art. 263 ustawy Pzp).

W przypadku uchylania się wykonawcy od zawarcia umowy 

W poprzednio obowiązującej ustawie – Prawo zamówień publicznych (Pzp2004), w art. 93 nie przewidziano unieważnienia postępowania z tego powodu, że wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy lub uchylił się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Brak wskazanego uregulowania nastręczał wielu zamawiającym problemów, szczególnie w sytuacji, gdy wybrana oferta nie była jedyną ofertą mieszczącą się w limicie środków, jakie zamawiający zamierzał zapewnić na sfinansowanie zamówienia, a wykonawca nie wykonał czynności niezbędnych do ważnego zawarcia umowy, np. nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania zamówienia lub uchylił się od zawarcia umowy. W takim przypadku zamawiający często znajdowali się w sytuacji niemającej żadnego prostego rozwiązania. Taki wykonawca uniemożliwiał zamawiającemu unieważnienie postępowania, gdyż cena oferty najkorzystniejszej mieściła się w limicie środków zabezpieczonych na sfinansowanie zamówienia. 

Przypomnieć należy, że wcześniej obowiązujący art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp2004 stanowił, że zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli: 

[…] 4) cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawia...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy