W sytuacji patowej…

Zdaniem eksperta

Problemy z otwarciem elektronicznej oferty nie są sytuacją wyjątkową. Zdarzają się często i źle rozwiązane mogą skutkować unieważnieniem postępowania.

Spójrzmy, jak to wygląda. Termin złożenia ofert: 1.04 godz. 12:00. Termin otwarcia: 2.04 godz. 12:00. Pobierasz pliki z platformy – wszystko jest już zapisane na twoim komputerze, ofert od wykonawców jest sporo: 29! Mozolnie pracujesz i nagle okazuje się, że dwie z nich nie dają się otworzyć. Tyle tygodni przygotowań, a tu taka niespodzianka.

POLECAMY

Zbliża się godz. 15:00. Niebawem kończysz pracę, zresztą nie tylko ty, także ewentualne wsparcie zniknie zaraz z zasięgu wzroku. Jeszcze jeden kolega walczy z tymi plikami, ale rozkłada ręce. Już więcej nie może nic zrobić, a musi jeszcze odebrać dzieci z przedszkola. Szukasz gorączkowo kontaktów, kto może pomóc?

Dzwonisz. Odebrał! Uff… Może się uda? Czasu coraz mniej. Kto odebrał? Może to właśnie ja, bo zdarza się, że angażowany jestem w takie podbramkowe sytuacje. Nie zawsze da się pomóc na odległość, choćby dlatego, że „ofiara” takiego przypadku nie potrafi często dobrze opisać sytuacji.

Co robić?

Nie popełniać podstawowego błędu, o którym napiszę jednak na końcu. Będziesz mieć więcej czasu na działanie. W przedstawionym powyżej przypadku już na to za późno, zaraz kończy się dzień pracy, a do północy musisz znaleźć rozwiązanie. 

  1. Nie panikować, bo stres nie pomaga. 
  2. Zastanowić się, z jakim dokładnie przypadkiem mamy do czynienia:
  3. Czy brak możliwości otwarcia pliku i zapoznania się z jego treścią to problem po stronie platformy? Nie można pobrać z niej pliku? Platforma jest niedostępna? Raczej nie, bo na początku pisałem o tym, że walczysz z plikami już pobranymi. A nawet jeżeli tak, to sprawa jest prosta:

Art. 222 ust. 2 ustawy Pzp: Jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii. W takiej sytuacji czekamy do naprawy platformy i dopiero wtedy otwieramy.

Drugi przypadek jest, niestety, zdecydowanie częstszy – to wszystkie inne sytuacje niż ta z art. 222 ust .2 ust...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy