Weryfikowalność kryterium oceny ofert

Temat numeru

Ustanowione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego kryteria oceny ofert służą wartościowaniu propozycji kontraktowych składanych przez wykonawców, a jednocześnie umożliwiają ich zróżnicowaną ocenę w obszarze stopnia korzyści transakcyjnych, które uzyska zamawiający, wybierając jedną spośród złożonych ofert.

Rozbieżności orzecznicze dotyczą stopnia, w jakim kryteria ustanowione przez zamawiającego oraz dokonany w dokumentach zamówienia opis ich wykorzystania muszą pozwalać na weryfikowalność deklaracji ofertowej wykonawcy. 

POLECAMY

Przedmiotowe środki dowodowe

Regulacje ustawowe wiążą czynność oceny ofert z treścią deklaracji złożonych przez wykonawców. Umożliwiają ponadto potwierdzenie spełniania przez zaoferowane rozwiązania aspektów premiowanych za pomocą przedmiotowych środków dowodowych. Zgodnie z definicją wyrażoną w art. 7 pkt 20 ustawy Pzp są to środki służące m.in. potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z aspektami określonymi w opisie kryterium oceny ofert. Żądanie przez zamawiającego przedmiotowych środków dowodowych ma, w świetle regulacji art. 104–106 ustawy Pzp, charakter fakultatywny w tym znaczeniu, że zamawiający może ogłoszeniem o zamówieniu lub dokumentami zamówienia zastrzec obowiązek ich złożenia wraz z ofertą lub odstąpić od takiego żądania. 

Ważne!
Z założenia ustawowego przedmiotowymi środkami dowodowymi mogą być zarówno dokumenty lub oświadczenia podmiotów trzecich względem wykonawcy, jak i oświadczenia własne wykonawców. Rodzaj oczekiwanych przez zamawiającego przedmiotowych środków dowodowych określany jest przez gospodarza postępowania w ramach ogłoszenia o zamówieniu lub dokumentów zamówienia. 

Odstąpienie od żądania przedmiotowych środków dowodowych

W świetle wyroków Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23 czerwca 2021 r. (sygn. akt: XXIII Zs 35/21) oraz z dnia 18 grudnia 2020 r. (sygn. akt: XXIII Ga 1350/20) odstąpienie od żądania przedmiotowych środków dowodowych w celu potwierdzenia spełniania kryteriów oceny ofert czy poprzestanie wyłącznie na żądaniu oświadczeń własnych wykonawców może być traktowane jako niepowiązanie kryteriów oceny ofert z odpowiednim sposobem weryfikacji ich spełnienia.

W wyroku z dnia 23 czerwca 2021 r. (sygn. akt: XXIII Zs 35/21) Sąd Zamówień Publicznych podkreślił, że: […] stoi na kategorycznym stanowisku, wyrażonym już z resztą w wyroku wydanym przez tut....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy