Należy jednak zwrócić uwagę, że pierwszeństwo mają przepisy dotyczące zamówień klasycznych, następnie sektorowych, a dopiero w dalszej kolejności – przepisy dotyczące koncesji. Stosowanie przepisów o koncesjach musi więc być dokładnie przemyślane w zakresie zgodności z przepisami Prawa zamówień publicznych, aby uniknąć stwierdzenia naruszenia prawa przez organy kontrolne lub odwoławcze czy instytucje przyznające finansowanie dla danej inwestycji. Bardzo ważne zatem jest określenie zakresu stosowania ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.
POLECAMY
Umowa koncesji
Przede wszystkim należy wskazać na wyraźnie odmienny charakter koncesji od tradycyjnego zamówienia publicznego – wynagrodzeniem koncesjonariusza (tj. wykonawcy, z którym zawarto umowę koncesji) jest określone prawo, a nie zapłata wynagrodzenia w pieniądzu. Zobowiązanie zamawiającego nie polega na uiszczeniu oznaczonej sumy pieniężnej, nawet jeśli możliwe jest wyliczenie wartości pieniężnej tego prawa.
Ważne! Kluczowy element odmienności koncesji od innych zamówień to reguła, zgodnie z którą koncesjonariusz ponosi ryzyko ekonomiczne związane z eksploatacją obiektu budowlanego lub wykonywaniem usług i obejmujące ryzyko związane z popytem lub podażą. |
Przez ponoszenie ryzyka ekonomicznego należy rozumieć sytuację, w której w zwykłych warunkach funkcjonowania koncesjonariusz nie ma gwarancji odzyskania poniesionych nakładów inwestycyjnych lub kosztów związanych z eksploatacją obiektu budowlanego albo świadczeniem usług będących przedmiotem umowy koncesji oraz jest narażony na wahania rynku, szczególnie jego szacowane potencjalne straty związane z wykonywaniem umowy koncesji nie mogą być jedynie nominalne lub nieistotne. Oceniając ryz...