Zakres stosowania ustawy o umowie koncesji (1)

Zdaniem eksperta

Koncesja na roboty budowlane jest szczególnym rodzajem zamówienia publicznego. Zagadnienia z nią związane reguluje ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Przepisy tej ustawy stanowią więc część większej regulacji obejmującej całość materii zamówień publicznych: zamówień klasycznych, sektorowych i obronnych oraz koncesji.

Należy jednak zwrócić uwagę, że pierwszeństwo mają przepisy dotyczące zamówień klasycznych, następnie sektorowych, a dopiero w dalszej kolejności – przepisy dotyczące koncesji. Stosowanie przepisów o koncesjach musi więc być dokładnie przemyślane w zakresie zgodności z przepisami Prawa zamówień publicznych, aby uniknąć stwierdzenia naruszenia prawa przez organy kontrolne lub odwoławcze czy instytucje przyznające finansowanie dla danej inwestycji. Bardzo ważne zatem jest określenie zakresu stosowania ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.

POLECAMY

Umowa koncesji

Przede wszystkim należy wskazać na wyraźnie odmienny charakter koncesji od tradycyjnego zamówienia publicznego – wynagrodzeniem koncesjonariusza (tj. wykonawcy, z którym zawarto umowę koncesji) jest określone prawo, a nie zapłata wynagrodzenia w pieniądzu. Zobowiązanie zamawiającego nie polega na uiszczeniu oznaczonej sumy pieniężnej, nawet jeśli możliwe jest wyliczenie wartości pieniężnej tego prawa.

 

Ważne!

Kluczowy element odmienności koncesji od innych zamówień to reguła, zgodnie z którą koncesjonariusz ponosi ryzyko ekonomiczne związane z eksploatacją obiektu budowlanego lub wykonywaniem usług i obejmujące ryzyko związane z popytem lub podażą.


Przez ponoszenie ryzyka ekonomicznego należy rozumieć sytuację, w której w zwykłych warunkach funkcjonowania koncesjonariusz nie ma gwarancji odzyskania poniesionych nakładów inwestycyjnych lub kosztów związanych z eksploatacją obiektu budowlanego albo świadczeniem usług będących przedmiotem umowy koncesji oraz jest narażony na wahania rynku, szczególnie jego szacowane potencjalne straty związane z wykonywaniem umowy koncesji nie mogą być jedynie nominalne lub nieistotne. Oceniając ryz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy