Kluczowe przepisy
Problematyka zamówień mieszanych została przez ustawodawcę uregulowana w art. 24–27 ustawy Pzp. Trzeba jednak zaznaczyć, że art. 24–26 ustawy Pzp dotyczą głównie zamówień mieszanych, do których stosuje się zupełnie różne przepisy ustawy, np. zamówień mieszanych w dziedzinie obronności z zamówieniami klasycznymi. W tym przypadku różnice w stosowanych przepisach są diametralnie różne i właściwa klasyfikacja zamówienia będzie miała istotny wpływ na samą procedurę udzielania zamówienia.
POLECAMY
Mając jednak na uwadze, że ta problematyka dotyczy wąskiej grupy zamawiających, w tym artykule nie będzie ona przedmiotem dalszych rozważań. Zamiast tego skupię się na wyjaśnieniu prawidłowego zastosowania art. 27 ustawy Pzp, który dotyczy zamówień mieszanych obejmujących dostawy, usługi lub roboty budowlane, gdyż praktycznie każdy zamawiający w bieżącej działalności spotyka się z tym problemem. Trzeba bowiem pamiętać, że:
ustalenie, czy mamy do czynienia z dostawą, z usługą, czy z robotami budowlanymi, niesie szczególne konsekwencje w zakresie ogłoszenia zamówienia w poprawnym publikatorze. |
Przypomnieć trzeba, że np. zamówienia na roboty budowlane mają o wiele większy tzw. próg unijny, tj. kwotę, od której ogłoszenie należy przekazać do publikacji do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Z kolei brak właściwego ogłoszenia może stanowić podstawę unieważnienia umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania, a w zakresie zamówienia dofinansowanego ze środków zewnętrznych – do nałożenia na...