Zmiana ogłoszenia poniżej i powyżej progów unijnych

Jak udzielać zamówień

W aktualnym systemie zamówień publicznych, podobnie jak miało to miejsce w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2021 roku, zamawiający może zmienić ogłoszenie, w tym zmienić ogłoszenie o zamówieniu.

Zmiana ogłoszenia o zamówieniu

Zanalizy przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.), wynika, że sfera dopuszczalnych modyfikacji ogłoszenia o zamówieniu zależna jest po pierwsze od tego, czy zmiana dotyczy ogłoszenia o zamówieniu poniżej progu unijnego, czy też odnosi się do zamówienia o wartości równej lub przekraczającej próg unijny. Po drugie uprawnienie do zmiany ogłoszenia o zamówieniu zależne jest od „istotności” zmian charakteru zamówienia w stosunku do pierwotnie określonych w ogłoszeniu.

POLECAMY

Ogłoszenia w postępowaniach o wartości mniejszej niż progi unijne

W zamówieniach poniżej progu unijnego ogłoszenia, o których mowa w dziale III1, zamieszczane są w Biuletynie Zamówień Publicznych, udostępnianym na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. Katalog rodzajów ogłoszeń określił ustawodawca w art. 267 ust. 2 Pzp wśród których, dla analizy przedstawionego na wstępie problemu, istotne jest:

  1. ogłoszenie o zamówieniu oraz
  2. ogłoszenie o zmianie ogłoszenia.

 

Podobnie jak w zamówieniach unijnych, tak i w przypadku postępowań poniżej progu unijnego, zamawiający jest obowiązany udokumentować zamieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych i przechowywać dowód jego zamieszczenia.

Ważne

Stosownie do dyspozycji art. 269 Pzp zamawiający zamieszcza ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, za pomocą formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego UZP. Prezes Urzędu ma natomiast obowiązek zapewnienia technicznego utrzymania systemu teleinformatycznego, przy którego użyciu udostępniany jest BZP.

Zakres uprawnienia zamawiającego do zmiany ogłoszenia o zamówieniu

W przypadku postępowań poniżej progu unijnego, stosownie do treści art. 271 ust. 1 Pzp, zamawiający może zmienić ogłoszenie, zamieszczając w BZP ogłoszenie o zmianie ogłoszenia. Ustawodawca nie uzależnił korzystania z tego uprawnienia od określonych przesłanek.

Ważne

W przypadku dokonywania zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu zamawiający przedłuża termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian we wnioskach albo ofertach, jeżeli jest to konieczne.

Jeżeli zmiana, o której mowa w art. 271 ust. 2 Pzp, jest istotna, w szczególności dotyczy określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania, zamawiający przedłuża termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert o czas niezbędny na ich przygotowanie lub wprowadzenie zmian we wnioskach albo ofertach.

Jeżeli zamawiający skorzystał z uprawnienia wynikającego z art. 270 ust. 1 i 2 Pzp, tj. opublikował ogłoszenie o zamówieniu na swojej stronie internetowej lub przekazał ogłoszenie do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, niezwłocznie po zamieszczeniu zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu w BZP, udostępnia lub przekazuje ogłoszenie o zmianie ogłoszenia w tym miejscu. 

Jeżeli zamawiający skorzystał z uprawnienia wynikającegoz art. 270 ust. 1 i 2 Pzp, tj. opublikował ogłoszenie o zamówieniu na swojej stronie internetowej lub przekazał ogłoszenie do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, niezwłocznie po zamieszczeniu zmiany treści ogłoszenia o zamówieniuw BZP, udostępnia lub przekazuje ogłoszenie o zmianie ogłoszeniaw tym miejscu. 

Analizując zakres dopuszczalnych zmian ogłoszenia o zamówieniu w postępowaniach poniżej progu unijnego, należy mieć na uwadze to, że: zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 266 Pzp wyłączono w postępowaniach o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne, prowadzonych przez zamawiających publicznych, stosowanie przepisów między innymi art. 88–90 Pzp, wśród których jest norma zakazująca dokonywania niektórych zmian w ogłoszeniu o zamówieniu2.

Zakres informacji w ogłoszeniu o zmianie ogłoszenia

Na podstawie art. 272 ust. 2 Pzp zostało wydane rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 2439). W Załączniku nr 9 wskazano zakres informacji zawartych w ogłoszeniu o zmianie ogłoszenia. Ogłoszenie to zawierać powinno podstawowe informacje, w tym:

  1. rodzaj ogłoszenia,
  2. przedmiot zamówienia – nazwa zamówienia nadana przez zamawiającego,
  3. numer ogłoszenia w BZP (nadawany automatycznie przez system) oraz
  4. datę zamieszczenia ogłoszenia (nadawaną automatycznie przez system).

 

Ponadto ogłoszenie powinno zawierać takie dane zamawiającego, jak:

  1. nazwa (firma) zamawiającego, w tym, jeżeli dotyczy, oddział zamawiającego;
  2. krajowy numer identyfikacyjny (w przypadku polskich zamawiających – numer REGON lub NIP);
  3. adres zamawiającego, w tym ulica, miejscowość, kod pocztowy, województwo, kraj;
  4. lokalizację adresu zamawiającego określona zgodnie ze słownikiem klasyfikacji NUTS 3;
  5. numer telefonu lub faksu zamawiającego;
  6. adres poczty elektronicznej zamawiającego;
  7. adres strony internetowej zamawiającego;
  8. rodzaj zamawiającego określony zgodnie z Pzp oraz 
  9. przedmiot działalności zamawiającego.

 

Następnie należy podać informacje dotyczące zmienianego ogłoszenia, to jest:

  1. rodzaj zmienianego ogłoszenia wskazany zgodnie z art. 267 ust. 2 ustawy;
  2. numer zmienianego ogłoszenia w BZP;
  3. identyfikator ostatniej wersji zmienianego ogłoszenia.

 

W końcowej części załącznika określono sposób dokonania zmiany ogłoszenia poprzez wskazanie:

  1. informacji o punkcie zmienianego ogłoszenia, w którym znajduje się zmieniana lub dodawana informacja oraz
  2. opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić.

 

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia może także zawierać informacje dodatkowe (jeżeli zamawiający podaje takie informacje).

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia e-zamówienia – mechanizm dokonywania zmiany

Dokonanie zmiany ogłoszenia o zamówieniu zamieszczonego w BZP wymaga zalogowania się zamawiającego na Platformie e-Zamówienia. W celu wyświetlenia listy ogłoszeń zamawiający pod adresem: https://ezamowienia.gov.pl po zalogowaniu kliknięciem kafelka „Moje ogłoszenia” uzyskuje dostęp do swoich ogłoszeń. Widok „Moje ogłoszenia” prezentuje listę ogłoszeń zalogowanego zamawiającego w podziale na:

  • Ogłoszenia w przygotowaniu – lista ogłoszeń roboczych oraz zatwierdzonych.
  • Ogłoszenia opublikowane – lista ogłoszeń opublikowanych4.

 

Mechanizm dokonania zmiany ogłoszenia na Platformie e-Zamówienia jest specyficzny. W katalogu wyświetlanych rodzajów ogłoszeń zamawiającemu nie zostanie udostępniony formularz ogłoszenia o zmianie ogłoszenia o zamówieniu, modyfikacji tego ogłoszenia będzie musiał dokonać na pierwotnym ogłoszeniu o zamówieniu. W tym celu zamawiający wybiera w zakładce „Moje ogłoszenia” to ogłoszenie, które chce następnie zmienić. Po wyświetleniu ogłoszenia pojawia się zakładka „Zmień ogłoszenie”. Dokonanie zmiany, np. ogłoszenia o zamówieniu, odbywa się poprzez edytowanie tego ogłoszenia. Jest to mechanizm ułatwiający pracę zamawiającym, zamiast bowiem wpisywać do formularza ogłoszenia o zmianie ogłoszenia numery i oznaczenia zmienianych sekcji oraz punktów, w których dokonywane są zmiany, zamawiający na zmienianym ogłoszeniu dokonuje modyfikacji jego postanowień.

Wbrew temu, co mogłoby wynikać z wykładni przepisów działu III Pzp, na Platformie e-Zamówienia nie wszystkie zakładki zawarte w zmienianym ogłoszeniu są aktywne i nie wszystkie pola (rubryki) umożliwiają zmianę ich treści. O ile niektóre z tych pozycji nie mogą być zmienione ze względów obiektywnych, np. identyfikator postępowania – który jest nadawany automatycznie przez system, o tyle na przykład zmiana trybu podstawowego z wariantu, o którym mowa w art. 275 pkt 2 Pzp (tzw. tryb podstawowy z fakultatywnymi negocjacjami), na np. wariant, o którym mowa w art. 275 pkt 1 Pzp (tryb podstawowy bez negocjacji) nie był możliwy5.

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia o zamówieniu, które będzie zamieszczone w BZP, jest sporządzane przez zamawiającego na wersji pierwotnej ogłoszenia o zamówieniu. Zamawiający, nadając nową treść albo nowe brzmienie poszczególnym postanowieniom pierwotnego ogłoszenia o zamówieniu, dokonuje jego modyfikacji. Na ekranie wyświetla się informacja ogólna w górnym lewym rogu ekranu https://ezamowienia.gov.pl 

<Edycja ogłoszenia. – EZamówienia>, w górnej poziomej belce zaś ukazuje się komunikat <Uzupełniasz Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia>, dalej zaś wskazany jest numeru zmienianej sekcji.

Ważne

Należy pamiętać, że widok ogłoszenia o zmianie ogłoszenia, prezentowany zamawiającemu na ekranie, odbiega od „wizualizacji” tego ogłoszenia już po zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Układ sekcji i treści formularza wypełnianego ogłoszenia o zmianie ogłoszenia zamieszczanego w BZP w trakcie jego wypełniania odzwierciedla układ pierwotnego ogłoszenia o zamówieniu. Jednakże ogłoszenie o zmianie ogłoszenia, zamieszczane w Biuletynie Zamówień Publicznych obejmuje swoją strukturą następujące elementy:

  1. Podstawowe informacje, w tym:
    • numer ogłoszenia (nadawany automatycznie) i data zamieszczenia ogłoszenia (nadawana automatycznie),
    • przedmiot zamówienia – nazwa zamówienia nadana przez zamawiającego;
  2. Zamawiający, w tym dane teleadresowe zamawiającego;
  3. Informacje dotyczące zmienianego ogłoszenia w tym:
    • rodzaj ogłoszenia,
    • numer zmienianego ogłoszenia,
    • wersja zmienianego ogłoszenia;
  4. Informacje dodatkowe.

Uwaga!

W wersji ogłoszenia o zmianie ogłoszenia dostępnej, na Platformie e-Zamówienia w połowie 2021 roku dokonanie jakiejkolwiek akcji (kliknięcie lub dodanie treści, lub zmiana treści) sprawia, że w wygenerowanym ogłoszeniu o zmianie ogłoszenia pojawia się informacja o zmianie, nawet jeżeli de facto zamawiający żadnej zmiany treści danego elementu ogłoszenia o zamówieniu nie dokonał.t...

 

Po wypełnieniu właściwych rubryk lub zaznaczeniu określonych kafli udostępnionych przez system, zamawiający kończy uzupełnienie ogłoszenia o zmianie ogłoszenia zaznaczeniem ikony „Zapisz i zakończ” znajdującej się w górnym prawym rogu ekranu. Zamawiający może także zaznaczyć ikonę „Zapisz” i wrócić do uzupełnienia ogłoszenia o zmianie ogłoszenia później. W praktyce system wyświetli zmienione ogłoszenie w ten sposób, że w danej sekcji, np. w Sekcji IV – „Przedmiot zamówienia”, pokazana zostanie informacja dotycząca <Identyfikator zmienianego pola> np. „4.2.2.”, następnie <Nazwa zmienionego pola>, np. „Krótki opis przedmiotu zamówienia”, a dalej wyodrębnienie rubryki <Poprzednia wartość zmienianego pola>, gdzie prezentowana będzie treść ogłoszenia przed zmianą oraz wyodrębniona zostanie rubryka <Aktualna wartość zmienianego pola>, gdzie prezentowana będzie treść ogłoszenia po zmianie.

Po zapisaniu i zakończeniu procesu uzupełniania ogłoszenia o zmianie ogłoszenia zamawiający zamieszcza wyżej wymienione ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych. Wygenerowana przez Platformę e-Zamówienia struktura i treść ogłoszenia o zmianie ogłoszenia (np. ogłoszenia o zamówieniu) ma nieco inny wygląd niż ten, który zamawiający widział, wypełniając to ogłoszenie. Przykładowo ogłoszenie po zmianach będzie miało następującą strukturę i układ treści:

1.Podstawowe informacje w tym:

a) numer ogłoszenia (nadawany automatycznie) i data zamieszczenia ogłoszenia (nadawana automatycznie)
b) przedmiot zamówienia – nazwa zamówienia nadana przez zamawiającego;

 

2.Sekcja I – Zamawiający, w tym dane teleadresowe oraz inne dotyczące zamawiającego:

1.1)  nazwa zamawiającego
1.2)  oddział zamawiającego
1.3)  krajowy numer identyfikacyjny
1.4)  dane adresowe zamawiającego obejmujące:
1.4.1)  ulicę
1.4.2)  miejscowość
1.4.3)  kod pocztowy
1.4.4)  województwo
1.4.5)  kraj
1.4.6)  lokalizację NUTS 3
1.4.7)  numer telefonu
1.4.8)  numer faxu
1.4.9)  adres poczty elektronicznej
1.4.10)  adres strony internetowej
1.5)  rodzaj zamawiającego
1.6)  przedmiot działalności zamawiającego;

 

3.     Sekcja II – Informacje podstawowe, w tym:

2.1)  numer ogłoszenia
2.2)  data ogłoszenia;

 

4.    Sekcja III – Zmiana ogłoszenia

3.1)     nazwa zmienianego ogłoszenia: np. ogłoszenie o zamówieniu (ze względu na temat artykułu)
3.2)     numer zmienianego ogłoszenia
3.3)     identyfikator ostatniej wersji zmienianego ogłoszenia
3.4)     identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia Np. Sekcja VIII – Procedura
3.4.1) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić: Np. 8.1. Termin składania ofert: przed zmianą 
np. 2021-09-07 12.00, po zmianie np. 2021-09-15 12.00
3.4.1)     Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:
8.3.     Termin otwarcia ofert: przed zmianą np. 2021-09-07 12.15, po zmianie np. 2021-09-15 12.15
3.4.1)     Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:
8.4.     Termin związania ofertą: przed zmianą np. 2021-10-04, po zmianie np. 2021-10-13.

O zakresie dokonanych zmian zawartych w ogłoszeniu o zmianie ogłoszenia dowiedzą się wykonawcy z chwilą zamieszczenia ogłoszenia w BZP.
 

Progi unijne – zamówienia publiczne i ogłoszenia

Zgodnie z art. 86 Pzp ogłoszenia, o których mowa w dziale II5 przekazywane są przez zamawiającego Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej i publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zarówno ogłoszenie o zamówieniu, jak i zamówienie o zmianie ogłoszenia oraz inne ogłoszenia, w myśl art. 87 Pzp, zamawiający przygotowuje zgodnie ze wzorami standardowych formularzy, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 (Dz. Urz. UEL 296 12 listopada 2015 r.,str. 1, z późn. zm.) i przekazuje zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń, ustanowionymi przez Komisję Europejską, dostępnymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika VIII do dyrektywy 2014/24/UE.

Ustawodawca wymaga od zamawiających, aby udokumentowali datę przekazania ogłoszenia, w szczególności przechowywali dowód przekazania tego ogłoszenia.

W odniesieniu do postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, stosownie do treści art. 90 Pzp, zamawiający może zmienić ogłoszenie, przekazując Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej sprostowanie, ogłoszenie zmian lub dodatkowych informacji. Przepisy art. 87 i art. 88 Pzp stosuje się, tj. w myśl art. 90 ust. 2 Pzp, w przypadku gdy zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu są istotne dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, zamawiający przedłuża odpowiednio termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert o czas niezbędny na ich przygotowanie.

O ile jednak w przypadku zamówień poniżej progu unijnego obszar zmian treści ogłoszenia o zamówieniu zamieszczanego w BZP jest bardzo szeroki, o tyle w postępowaniach unijnych możliwy zakres zmiany ogłoszenia został przez ustawodawcę znacząco ograniczony. 

Uwaga!

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 Pzp: w przypadku gdy zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu istotnie zmieniają charakter zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, w szczególności znacznie zmieniają zakres zamówienia, zamawiający unieważnia postępowania na podstawie art. 256.

 

Jest to nawiązanie do motywu 81 zawartego w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz. U. UE. L.2014.94.65 z dnia 28 marca 2015 r.), zgodnie z którym:

(81) "[…] Trzeba również uściślić, że w takiej sytuacji istotne zmiany należy rozumieć jako obejmujące zmiany, w szczególności w specyfikacjach technicznych, w odniesieniu do których wykonawcy potrzebowaliby dodatkowego czasu na ich zrozumienie i odpowiednią reakcję. Należy również wyjaśnić, że zmiany te nie powinny być na tyle istotne, by umożliwić dopuszczenie innych kandydatów niż kandydaci pierwotnie zakwalifikowani lub by zainteresować postępowaniem o udzielenie zamówienia dodatkowych uczestników. Taki przypadek wystąpiłby w sytuacji, gdy wprowadzane modyfikacje istotnie zmieniają charakter zamówienia lub umowy ramowej w porównaniu z charakterem pierwotnie określonym w dokumentach zamówienia."

Ważne

Oznacza to, że zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, które „istotnie zmieniają charakter zamówienia” w stosunku do pierwotnie określonego, są niedopuszczalne w trybie przetargu nieograniczonego, trybu przetargu ograniczonego, dialogu konkurencyjnego, negocjacji z ogłoszeniem czy partnerstwa innowacyjnego.

Zmiana ogłoszenia o zamówieniu

Zmiany ogłoszenia o zamówieniu, które zostało przekazane do UPUE celem opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, odbywają się poprzez przygotowanie i przekazanie sprostowania ogłoszenia zmian lub dodatkowych informacji, zwanego dalej „sprostowaniem ogłoszenia”, zgodnie ze wzorem standardowym formularza, określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r., ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011, zwane dalej rozporządzeniem KE ws. ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych. Informacje i formularz on-line dostępne są na: http://simap.ted.europa.eu.

Sprostowanie ogłoszenia zmian lub dodatkowych informacji stanowi suplement do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Wzór standardowego formularza sprostowania ogłoszenia, stanowiący Załącznik XI do rozporządzenia KE ws. ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych zawiera szereg wskazówek, ułatwiających jego przygotowanie. Istotną informacją, zawartą we wprowadzeniu sprostowania ogłoszenia zmian lub dodatkowych informacji jest uwaga, że: Jeżeli sprostowanie lub modyfikacja ogłoszeń prowadzi do znaczącej zmiany warunków konkurencji, konieczne jest przedłużenie początkowo przewidzianych terminów lub wszczęcie nowego postępowania.

Koresponduje to z cytowanym wyżej motywem 81 dyrektywy 2014/24/UE, zgodnie z którym: (81) Należy doprecyzować, że potrzeba zapewnienia wykonawcom czasu wystarczającego na sporządzenie dopuszczalnych ofert może spowodować konieczność wydłużenia pierwotnie ustalonych terminów. Tak byłoby w szczególności w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w dokumentach zamówienia.

W praktyce, aby dokonać zmiany w ogłoszeniu przesłanym do publikacji w DUUE, należy po zalogowaniu się użytkownika do Systemu EU Login na stronie TED eNotice (https://enotices.ted.europa.eu/), po wyborze w > Menu użytkownika > Twoje głoszenia, wyszukać ogłoszenie, które chcemy zmienić. Następnie po zaznaczeniu tego ogłoszenia (pole wyboru po lewej stronie od daty ogłoszenia) kliknąć kafelek „Utwórz ogłoszenie o sprostowaniu”. System przejdzie do karty „Sprostowanie”, gdzie należy uzupełnić wymagane informacje, tj. w pkt VII.1) Informacje do zmiany lub dodania VII.1.1) Przyczyna zmiany, gdzie do wyboru mamy dwie możliwości:

  • modyfikacja pierwotnej informacji przekazanej przez instytucję zamawiającą,
  • publikacja w witrynie TED niezgodna z pierwotną informacją przekazaną przez instytucję zamawiającą.

Najczęściej zaznaczaną przyczyną zmian w ogłoszeniu będzie opcja pierwsza, odnosząca się do zmian, które dotyczą modyfikacji informacji, które zamawiający wprowadził w pierwotnym ogłoszeniu. Konieczność wprowadzenia zmian może wynikać np. z podania błędnych danych w ogłoszeniu, konieczności uzupełnienia danych, modyfikacji SWZ prowadzącej do zmiany ogłoszenia czy w wyniku uwzględnienia przez zamawiającego odwołania wykonawcy. Opcja druga będzie wykorzystywana jedynie w sytuacji, kiedy opublikowane informacje będą odmienne od tych, które zamawiający przekazał do publikacji.

Kolejne pole wyboru w pkt VII.1.2) Tekst, który należy poprawić w pierwotnym ogłoszeniu, dotyczy zmian kodów CPV w pierwotnym ogłoszeniu. Po zaznaczeniu okienka system rozwinie 
wszystkie kody CPV wprowadzone w pierwotnym ogłoszeniu wraz z podaniem sekcji, w której się znajdują. System automatycznie w miejscu „Zamiast” oraz w miejscu „Powinno być” podaje wprowadzone pierwotnie kody CPV, użytkownik ma możliwość modyfikacji kodów jedynie w obszarze „Powinno być” poprzez usunięcie błędnego kodu i wprowadzenie nowego. W przypadku braku konieczności dokonywania zmian ogłoszenia w tym zakresie – należy okienko wyboru zostawić puste.

Następne okno VII.1.2) Tekst, który należy poprawić w pierwotnym ogłoszeniu (proszę podać odpowiedni numer sekcji i akapitu pierwotnego ogłoszenia) przeznaczone jest do wprowadzania zmian w tekście ogłoszenia. Tutaj zamawiający także ma do wyboru dwie opcje: zmianę daty lub szerszego tekstu w ogłoszeniu. Z listy rozwijanej należy wybrać numer sekcji, której dotyczy zmiana, numer części oraz określić miejsce, w którym znajduje się tekst/data do modyfikacji.

Następnie w polu „zamiast” należy wprowadzić (najlepiej skopiować) treść z pierwotnego ogłoszenia, która podlega zmianie, a w polu „powinno być” zmodyfikowaną wersję tekstu (Uwaga! Każde z pól ma ograniczenie do 4000 znaków).

W formularzu sprostowania jest jeszcze miejsce na inne dodatkowe informacje, gdzie w razie potrzeby zamawiający może przy ograniczeniu do 4000 znaków wprowadzić dane w celu powiadomienia o wprowadzeniu zmian w dokumentacji przetargowej.

Należy pamiętać, że zamawiający jest obowiązany udokumentować datę przekazania sprostowania ogłoszenia, w szczególności przechowywać dowód przekazania tego ogłoszenia.

Jak zmienić ogłoszenie o zamówieniu na e-zamówienia i zamówienia – podsumowanie

Dopuszczalny zakres możliwych zmian w ogłoszeniu o zamówieniu jest węższy w przypadku zamówienia o wartości równej lub przekraczającej próg unijny i znacząco szerszy w przypadku postępowań o udzielenie zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne. Odmienny jest też mechanizm dokonywania zmiany ogłoszeń o zamówieniu zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz zmiany ogłoszeń o zamówieniu publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przez UP UE. Wymaga to ze strony zamawiającego podjęcia odpowiednich działań, w celu przygotowania osób wykonujących wyżej wymienione czynności.

Przypisy