Prawa i obowiązki wykonawców w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Aspekty praktyczne dla małych i średnich firm startujących w zamówieniach publicznych

Jak udzielać zamówień

Redakcja od pewnego czasu pragnie zwrócić czytelnikom uwagę na możliwość stosowania innych trybów niż przetargi. Na pierwszy ogień idzie tryb negocjacji z ogłoszeniem. Tryby, gdzie występują negocjacje, mają wiele jeszcze nieodkrytych zalet. Nie wszystko udaje się wyrąbać toporem przetargowym, czasami (i to coraz częściej) trzeba użyć skalpela.  

O czym w ogóle jest ta procedura?

Zgodnie z art. 152 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych negocjacje z ogłoszeniem to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych, ofert składanych na etapie negocjacji, a po ich zakończeniu zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.

POLECAMY

To konkurencyjny tryb negocjacyjny: najpierw ogłoszenie i kwalifikacja wykonawców, następnie oferty wstępne (zwykle bez ceny), później przeprowadzenie negocjacji treści ofert (bez ruszania wymagań minimalnych i kryteriów), a na koniec składanie ofert ostatecznych i wybór oferty najkorzystniejszej. 

Zamawiający może, jeśli zapowie to w ogłoszeniu lub opisie potrzeb i wymagań, udzielić zamówienia na podstawie ofert wstępnych, bez negocjacji. 

Kiedy zamawiający może zastosować tryb negocjacji z ogłoszeniem? 

Tryb ten wolno zastosować, gdy zachodzi co najmniej jedna z przesłanek z art. 153 ustawy Pzp:
1)    rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić potrzeb zamawiającego, bez dostosowania tych rozwiązań; 
2)    roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne; 
3)    zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące charakteru zamówienia, stopnia złożoności, uwarunkowań prawnych lub finansowych, bądź z uwagi na ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami;
4)    zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny sposób przez odniesienie do określonej normy, europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp, wspólnej specyfikacji technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy Pzp, lub referencji technicznej; 
5)    zamawiający prowadził postępowanie na ten sam przedmiot zamówienia uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego i wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 ustawy Pzp lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 ustawy Pzp, względnie zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp. 

W praktyce może wystąpić np. brak rynkowego „gotowca”, w przedmiocie zamówienia wystąpią elementy projektowe lub innowacyjne, zamówienie ma szczególny charakter lub ryzyko, zamawiający ma problem z precyzyjnym opisem przedmiotu zamówienia bądź nastąpi „porażka” wcześniejszego przetargu. 

Etapy działania wykonawcy

Ogłoszenie i publikacja opisu potrzeb i wymagań 

Zgodnie z art. 155 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający sporządza opis potrzeb i wymagań w celu ustalenia przez wykonawców charakteru i zakresu zamówienia oraz określeni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy