W dniu 4 marca 2020 r. oficjalnie potwierdzono w Polsce pierwszy przypadek zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2. Od tego dnia sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. Nieprzewidywalność i szybkość rozwoju epidemii zaskoczyła zarówno zamawiających, jak i wykonawców. Działania podjęte przez rząd, polegające na wprowadzeniu stanu epidemicznego, a następnie stanu epidemii i dalsze obostrzenia, takie jak np. zakaz opuszczania bez potrzeby domu czy zamknięcia sklepów i punktów usługowych, należy z punktu zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa ocenić pozytywnie.
Dział: COVID-19 - interpretacje
Obowiązująca ustawa – Prawo zamówień publicznych nie określa szczególnych rozwiązań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem czy zwalczaniem chorób zakaźnych. Nie oznacza to jednak, że wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r., poz. 1239 ze zm.), nie oddziałuje na podejmowane przez zamawiającego decyzje dotyczące postępowań o zamówienie publiczne.
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374) oraz ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ww. ustawy (Dz. U. z 2020 r., poz. 568) wymagają stosowania z uwzględnieniem wprowadzenia stanu zagro- żenia epidemicznego1 i stanu epidemii2, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r., poz. 1239 ze zm.).
W stanie epidemii zamawiający próbują podejmować szereg działań mających na celu ochro- nę zarówno swoich pracowników, jak i innych osób biorących udział w prowadzonych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, w tym poprzez tzw. kwarantannę ofert złożonych pisemnie, która polega na odroczeniu momentu otwarcia oferty.
Zgodnie z treścią art. 46 ust. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami w przypadku, gdy wykonawca, którego oferta została wybrana:
Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r., poz. 1126), w § 5 określa katalog dokumentów, których złożenia może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu.