Przyczyn jest wiele i każda z nich może występować równocześnie w danej jednostce organizacyjnej lub wszystkie w różnej konstelacji i natężeniu. Wśród nich należy wymienić m.in.:
POLECAMY
- Nieznajomość lub zupełny brak zrozumienia przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 tekst jedn. ze zm.).
- Ciągłe zmiany ustawy Pzp oraz aktów wykonawczych wymagające bieżącego śledzenia i weryfikacji działań objętych procesem udzielania zamówień publicznych.
- Istotne zmiany w procedurach udzielania zamówień publicznych wprowadzone elektronizacją związaną z komunikacją pomiędzy wykonawcą a zamawiającym, w tym proces składania ofert, wymagające nowego spojrzenia na zakupy, w tym proces planowania, przygotowywania i realizacji procedur.
- Trudne procedury związane z przygotowaniem postępowania, w tym niejasne lub sprzeczne przepisy dotyczące samej procedury udzielania zamówienia publicznego.
- Nieprawdziwe opinie o pracy działów zamówień publicznych, że:
a) są hamulcowymi w wydatkowaniu środków publicznych, przysłowiowe „kule u nogi”;
b) nie pozwalają kupić tego, co chcieliby kupić wnioskodawcy i prawdopodobnie to opisali w dokumentach itd.
Każdą z ww. przyczyn można pokonać i jednocześnie dojść do wniosku, że są to puste slogany powtarzane bez refleksji i zastanowienia.
Etapy zamówień
Zrozumienie zamówień i zasad ich udzielania wymaga zaangażowania i poświęcenia czasu. Jest to możliwe do osiągnięcia, a wystarczy porównać zwykłe zakupy realizowane przez przeciętnego obywatela do procesu udzielania zamówienia publicznego. Już na samym początku tej procedury dochodzimy do wniosku, iż proces dokonywania zakupów (udzielania zamówienia) składa się z kilku etapów. Wśród nich należy wymienić:
- Planowanie – rozumiane jako identyfikacja potrzeb.
- Określenie i opisanie przedmiotu zamówienia – czyli zidentyfikowanie i określenie istotnych cech zamówienia (towaru, usługi, roboty), które chcemy kupić.
- Oszacowanie wartości zakupu – czyli orientacyjne obliczenie, ile dany zakup (towar, produkt, usługa, robota) będzie nas kosztował.
- Przeprowadzenie procedury udzielania zamówienia – czyli przeprowadzenie procesu zakupowego, tj. dokonanie wyboru sposobu zakupu i jego realizacja w najlepszym wariancie...