Dodatkowe możliwości podwyższania wynagrodzenia umownego

Jak wygrać przetarg

W ostatnim czasie coraz więcej wykonawców dąży do podwyższenia wynagrodzenia z tytułu wzrostu cen, zwłaszcza paliwa. Z problemem tym zmagają się przede wszystkim firmy transportowe, wykonujące zadania własne gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Zarys problemu

W umowach na publiczny transport zbiorowy zdarza się, że zamawiający stosują kwartalną waloryzację cen. Czy i kiedy istnieje możliwość dążenia do podwyższenia wynagrodzenia z pominięciem kwartalnej waloryzacji, tym bardziej gdy do waloryzacji dojdzie dopiero za kilka miesięcy, kiedy wykonawca poniesie już rażące straty z tytułu realizacji umowy?

POLECAMY

Analiza problemu

Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie, w pierwszej kolejności należy wskazać, że cena oleju napędowego:

  1. w dniu 30 grudnia 2021 r. kształtowała się na poziomie 5,76 zł,
  2. w dniu 31 stycznia 2022 r. kształtowała się na poziomie 5,92 zł,
  3. w dniu 28 lutego 2022 r. kształtowała się na poziomie 5,93 zł,
  4. w dniu 10 marca 2022 r. kształtowała się na poziomie 8,00 zł.

Powyższe dane są oczywiście orientacyjne i mają jedynie uzasadnić potrzebę wcześniejszej waloryzacji wynagrodzenia umownego. Na podstawie ww. przykładu można bowiem przyjąć, że w ciągu ponad dwóch miesięcy doszło do wzrostu cen o blisko 40%.

Co więcej, właściwe jest przyjęcie, że do takiego wzrostu doszło w niespełna dziesięć d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy