Zarys problemu
W umowach na publiczny transport zbiorowy zdarza się, że zamawiający stosują kwartalną waloryzację cen. Czy i kiedy istnieje możliwość dążenia do podwyższenia wynagrodzenia z pominięciem kwartalnej waloryzacji, tym bardziej gdy do waloryzacji dojdzie dopiero za kilka miesięcy, kiedy wykonawca poniesie już rażące straty z tytułu realizacji umowy?
POLECAMY
Analiza problemu
Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie, w pierwszej kolejności należy wskazać, że cena oleju napędowego:
- w dniu 30 grudnia 2021 r. kształtowała się na poziomie 5,76 zł,
- w dniu 31 stycznia 2022 r. kształtowała się na poziomie 5,92 zł,
- w dniu 28 lutego 2022 r. kształtowała się na poziomie 5,93 zł,
- w dniu 10 marca 2022 r. kształtowała się na poziomie 8,00 zł.
Powyższe dane są oczywiście orientacyjne i mają jedynie uzasadnić potrzebę wcześniejszej waloryzacji wynagrodzenia umownego. Na podstawie ww. przykładu można bowiem przyjąć, że w ciągu ponad dwóch miesięcy doszło do wzrostu cen o blisko 40%.
Co więcej, właściwe jest przyjęcie, że do takiego wzrostu doszło w niespełna dziesięć d...