Celem artykułu jest przedstawienie sześciu kluczowych etapów, które pomogą
skutecznie przygotować i złożyć ofertę przetargową, zwiększając szansę wykonawców ubiegających się o zamówienia publiczne.
Dział: Jak wygrać przetarg
Coraz częstsze przypadki powoływania się wykonawców na zatrudnienie osób niepełnosprawnych i wpływ kosztów tego zatrudnienia na ostateczną cenę ofertową w trakcie wyjaśnień związanych z wątpliwościami co do zastosowania rażąco niskiej ceny wpływają na konieczność bliższego omówienia tego zagadnienia.
Jednym z powodów unieważnienia wszczętego postępowania o udzielenia zamówienia jest zaistnienie sytuacji, gdy cena lub koszt najkorzystniejszej oferty bądź oferta z najniższą ceną przewyższają kwotę, którą zamawiający zamierza przezna- czyć na sfinansowanie zamówienia. Jakie są rozwiązania takiego problemu i jak nie popaść W TAKIEJ sytuacji w tarapaty?
Efektywne przekazywanie informacji wykonawcom jest kluczowe dla sprawnej realizacji zamówień publicznych. W artykule wskazano, jak poprawnie i skutecznie przekazywać i pozyskiwać kluczowe informacje z Biuletynu Zamówień Publicznych i Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a także za pomocą innych płatnych portali przetargowych.
W artykule przedstawiono problemy, jakie mogą wyniknąć z nieprawidłowo dokonanego opisu przedmiotu zamówienia, wskazano również, jak mogą (i powinni) reagować wykonawcy, natykając się na nieprecyzyjności w opisie przedmiotu zamówienia.
W pierwszej kolejności podkreślić należy, że zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca – nie później niż wraz z przekazaniem informacji – zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane, oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Z jednej zatem strony to na wykonawcę nałożono obowiązek wykazania zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia danych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa, z drugiej zaś – to rolą zamawiającego w toku badania złożonych dokumentów jest ustalenie, czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał.
W systemie zamówień publicznych zagadnieniem wywołującym częste spory jest kwestia stopnia szczegółowości przedmiotu świadczenia w ofercie lub w umowie w sprawie zamówienia publicznego1.
Wielu zamawiających z branży leczniczej prowadzi postępowania o udzielenie zamówienia na odbiór i unieszkodliwianie odpadów medycznych, w których często występują problemy z oceną ofert w związku z tzw. zasadą bliskości, wynikającą z przepisów ustawy o odpadach. Świadczą o tym liczne spory rozpoznawane w postępowaniu odwoławczym przed Krajową Izbą Odwoławczą, a nawet już przed Sądem Okręgowym w Warszawie – Sądem Zamówień Publicznych.
Zgodnie z art. 57 pkt 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy m.in. spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone przez zamawiającego.
Wykonawcy wraz z ofertą składają również inne dokumenty, które mogą stanowić jej integralną część albo przedmiotowe środki dowodowe, względnie nie być ani tym, ani tym. Konsekwencją takiego rozróżnienia jest możliwość uzupełnienia brakujących/wadliwych dokumentów bądź jej brak oraz to, jaki podpis elektroniczny – i czy w ogóle jakikolwiek – jest wymagany.
Tym razem chciałabym poruszyć temat rażąco niskiej ceny, odwołując się do ostatnich rozpraw, w których uczestniczyłam, wydaje mi się bowiem, że temat – przynajmniej w tym obszarze – jest ciągle żywy. Zgodnie z przepisem art. 224 ust. 4 ustawy Pzp w przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi zamawiający jest obowiązany żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4 i 6.
Ustawodawca – w Prawie zamówień publicznych z 2019 r. – postanowił dopuścić możliwość korzystania ze środków ochrony prawnej w przypadku projektowanych postanowień umowy. Było to konieczne ze względu na kwestionowanie przez część orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej takiej możliwości[1].