Sześć kluczowych etapów przygotowania i złożenia oferty przetargowej

Jak wygrać przetarg

Celem artykułu jest przedstawienie sześciu kluczowych etapów, które pomogą 
skutecznie przygotować i złożyć ofertę przetargową, zwiększając szansę wykonawców ubiegających się o zamówienia publiczne. 

Etap 1. Wyszukiwanie ogłoszeń przetargowych 

Pierwszym etapem dla ubiegających się o zamówienie publiczne jest regularne sprawdzanie ogłoszeń o zamówieniach publicznych. W przypadku postępowań o wartości równej progom unijnym lub przekraczającej progi unijne, przekazywanym przez zamawiającego Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, termin składania ofert wynosi zgodnie z art. 138 ust. 1 ustawy Pzp 35 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Jednak na podstawie art. 138 ust 4 ustawy Pzp zamawiający może wyznaczyć termin składania ofert o pięć dni krótszy niż określony powyżej, jeżeli składanie ofert odbywa się w całości przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Na podstawie art. 283 ustawy Pzp termin składania ofert dla zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne, ale większej niż 130 tys. zł netto, w przypadku dostaw i usług jest ustalony na minimum siedem dni, a dla robót budowlanych – czternaście dni od daty upublicznienia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Czas na powzięcie informacji o danym przetargu ma tutaj więc ogromne znaczenie. Gdy dowiemy się o danym postępowaniu zbyt późno, możemy nie zdążyć przygotować wyceny, np. dla robót budowlanych w postaci kosztorysu ofertowego.

POLECAMY

Można samodzielnie wyszukiwać ogłoszenia, przeszukując bezpłatne wyszukiwarki. Z praktyki wiem, że jest to bardzo czasochłonne rozwiązanie. Najlepiej wyszukiwać ogłoszenia przez specjalistyczne portale przetargowe, o czym szerzej pisałam w listopadowo-grudniowym numerze „Monitora Zamówień Publicznych”. 

Pierwsza analiza przetargu jest prowadzona na etapie wstępnego sprawdzenia ogłoszenia. Najważniejszymi elementami, na które wykonawcy najcz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy