15 czerwca 2018 r. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych skierował do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów projekt ustawy zmieniającej ustawę:
POLECAMY
- z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 i 2018) oraz
- z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 1020, 1920 i 1579).
Projekt ma na celu przesunięcie obowiązku pełnej elektronizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny zamawiający, których wartość zamówienia jest poniżej progów unijnych, z dnia 18 października 2018 r. na dzień 1 stycznia 2020 r. oraz doprecyzowanie przepisów regulujących kwestie związane z elektronizacją zamówień publicznych.
Ważne!
Obowiązek prowadzenia w tych postępowaniach komunikacji zamawiającego z wykonawcami, wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, odroczony zostanie do czasu pełnego wdrożenia modelu docelowego, zakładającego istnienie centralnej Platformy e-Zamówień, z którą zintegrowany będzie portal e-Usług.
Ustawa zmieniająca ustawę – Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych, według projektu przedstawionego w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) z 14 czerwca 2018 r. ma wejść w życie z dniem 17 października 2018 r., z wyjątkiem art. 1,
który wchodzi w życie z dniem 18 października 2018 r.
Projektowane zmiany w ustawie Pzp
Dotyczą art. 2 pkt 17, art. 10a ust. 5 i art. 10c ust. 2 Pzp.Zasadniczym celem tych zmian jest doprecyzowanie przepisów regulujących kwestie związane z elektronizacją zamówień publicznych.
Znowelizowany art. 2 pkt 17
Ma na celu wykreślenie z definicji środków komunikacji elektronicznej faksu. Zmiana ta będzie skutkowała tym, że na gruncie ustawy Pzp definicja środków komunikacji elektronicznej będzie tożsama z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Wyeliminowanie faksu z definicji środków komunikacji elektronicznej wynika z konieczności zapewnienia spójności pomiędzy rozdziałem 2a Pzp, który wdraża postanowienia dyrektywy UE w zakresie komunikacji zamawiającego z wykonawcami, a brzmieniem art. 2 pkt 17 Pzp.
Znowelizowany art. 10a ust. 5
Doprecyzowuje, że nie wszystkie oświadczenia, składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia, muszą być opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jedynie te oświadczenia, o których mowa w art. 25a Pzp, w tym jednolity europejski dokument zamówienia.
Znowelizowany art. 10c ust. 2
Spowoduje, że w przypadku, gdy zamawiający odstąpi od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert, z uwagi na wystąpienie jednej z przesłanek określonych w art. 10c ust. 1 Pzp – wykonawca może sporządzać ofertę albo część oferty w formie pisemnej, w postaci papierowej i opatrzyć ją, pod rygorem nieważności, własnoręcznym podpisem.
W przypadku, gdy uzasadnione będzie jedynie odstąpienie od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej co do części oferty, pozostała jej część będzie składana zgodnie z ogólnymi zasadami.
Projektowane zmiany w ustawie o zmianie ustawy Pzp
Dotyczą art. 15 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 18, 18a ustawy o zmianie ustawy Pzp oraz niektórych innych ustaw.
Ważne!
Zasadniczym celem tych zmian jest przesunięcie obowiązku pełnej elektronizacji zamówień z 18 października 2018 r. na 1 stycznia 2020 r. – w odniesieniu do postępowań prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny zamawiający – których wartość zamówienia jest poniżej progów unijnych.
Proponowane rozwiązania prawno-legislacyjne dotyczą:
- zwiększenia szansy na lepsze przygotowanie się wykonawców, w szczególności z sektora MŚP, do elektronizacji zamówień, w tym dysponowania przez nich kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
- zapewnienia lepszej szansy dla mniejszych zamawiających na przygotowanie się do wdrożenia elektronicznych narzędzi do obsługi postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
- zdywersyfikowania zagrożenia zmniejszenia ilości ofert składanych w postępowaniach oraz unieważnienia postępowań z powodu braku ważnych ofert, ze względu na brak kwalifikowanego podpisu elektronicznego po stronie mniejszych wykonawców.
Znowelizowany art. 15 ust. 1 pkt 1
W myśl art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy Pzp centralny zamawiający, o którym mowa w art. 15b ust. 1 Pzp, obowiązany jest od dnia 18 kwietnia 2017 r. do komuni-
kacji z wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Pod pojęciem komunikacji zamawiającego z wykonawcami rozumie się również składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, czy oświadczeń z art. 25a Pzp.
Ważne!
W przypadku centralnego zamawiającego obowiązek używania podczas postępowania wyłącznie środków komunikacji elektronicznej odnosi się także do zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach, wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, a więc o wartości poniżej progów unijnych. Od 18 kwietnia 2017 r. centralny zamawiający obowiązany jest do stosowania przepisów ustawy Pzp zawartych w Dziale II, Rozdział 2a, Komunikacja zamawiającego z wykonawcami.
Znowelizowany art. 15 ust. 1 pkt 2–3
Projektowany art. 15 ust. 1 pkt 2 zawiera datę 18 października 2018 r. i będzie odnosił się do zamówień o wartości równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Natomiast, projektowany art. 15 ust. 1 pkt 3 zawiera datę 1 stycznia 2020 r. i będzie się odnosił się do zamówień o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp (tj. poniżej progów unijnych).
Zmiana przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy Pzp jest możliwa w okresie jego vacatio legis, a więc najpóźniej z dniem 17 października 2018 r.
Znowelizowany art. 18
Obecny przepis art. 18 ustawy o zmianie ustawy Pzp zawiera regulację epizodyczną, która dotyczy m.in. postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny, wszczętych i niezakończonych przed dniem 18 października 2018 r.
W celu przesunięcia w czasie (z 18 października 2018 r. na 1 stycznia 2020 r.) obowiązku elektronizacji postępowań o wartości zamówienia poniżej progów unijnych – projektuje się w art. 18 ustawy o zmianie ustawy Pzp wskazanie wprost poprzez zmianę wprowadzenia do wyliczenia, że przepis ten dotyczy jedynie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonych przez zamawiających innych niż centralny zamawiający, których wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Znowelizowany art. 18a
W celu zapewnienia przejrzystości aktu normatywnego oraz ułatwienia stosowania kolejnych zmian przepisów, proponuje się wydzielenie do odrębnej jednostki redakcyjnej art. 18a ustawy o zmianie ustawy Pzp, czyli regulacji dotyczących postępowań, których wartość zamówienia jest poniżej progów unijnych, prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny zamawiający, a wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2020 r., tj. do dnia 31 grudnia 2019 r.
W myśl projektowanego wprowadzenia do wyliczenia, przepisy epizodyczne zawarte w art. 18a ustawy o zmianie ustawy Pzp będą miały zastosowanie do postępowań poniżej progów unijnych, prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny zamawiający, wszczętych od dnia 17 października 2018 r. (w kontekście projektowanego terminu wejścia w życie, tj. 17 października 2018 r.) i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2020 r. (czyli do 31 grudnia 2019 r.).
Znowelizowany art. 18a pkt 1
Zgodnie z projektowanym art. 18a pkt 1 podczas ww. okresu oraz w odniesieniu do postępowań poniżej progów unijnych, prowadzonych przez zamawiających innych niż centralny zamawiający, komunikacja między zamawiającym a wykonawcami, odbywa się zgodnie z wyborem zamawiającego za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r.
– Prawo pocztowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1481 z późn. zm.), osobiście, za pośrednictwem posłańca, faksu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r., poz. 1219 oraz z 2018 r.,
poz. 650). Projektowany przepis jest analogiczny do obecnej treści art. 18 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy Pzp.
Znowelizowany art. 18a pkt 2
W myśl projektowanego art. 18a pkt 2 wybrany przez zamawiającego sposób przekazywania oświadczeń, wniosków, zawiadomień oraz informacji nie może ograniczać konkurencji.
Znowelizowany art. 18a pkt 3
Jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje za pośrednictwem faksu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r., o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każda ze stron na żądanie drugiej strony niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania. Projektowany przepis jest analogiczny do obecnej treści art. 18 pkt 2 ustawy z o zmianie ustawy Pzp.
Znowelizowany art. 18a pkt 4
Dotyczy ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz oświadczeń, o których mowa w art. 25a ustawy zmienianej. Projektowany przepis jest, co do istoty, analogiczny do obecnej treść art. 18 pkt 4 ustawy o zmianie ustawy Pzp, z tym zastrzeżeniem, że w obecnej redakcji przepisu zostało wprost wyrażone, analogicznie jak w art. 10a ust. 5 Pzp, że oświadczenia, o których mowa w art. 25a ustawy Pzp, również będą składne w ww. formie.
Znowelizowany art. 18a pkt 5
Zgodnie z projektowanym art. 18a pkt 5, w przypadku zamówień na roboty budowlane lub konkursów, zamawiający może wymagać użycia narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub podobnych narzędzi, jeżeli takie narzędzia są ogólnie dostępne lub zamawiający zapewnia alternatywne środki dostępu do takich narzędzi. Przepis ma analogiczne brzmienie do obecnej treści art. 18 pkt 3 ustawy o zmianie ustawy Pzp.
Podsumowanie
W związku z tym, że zmiana przepisów intertemporalnych, w tym przepisów epizodycznych, możliwa jest w okresie, w którym one jeszcze obowiązują i nie zostały skonsumowane, termin wejścia w życia proponowanych zmian został przewidziany na dzień 17 października 2018 r.
Termin wejścia w życie determinowany jest również projektowaną zmianą przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy Pzp, która jest możliwa w okresie jego vacatio legis, a więc najpóźniej z dniem 17 października 2018 r.
Proponowane zmiany w ustawie – Prawo zamówień publicznych mają wpływ na postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursy. W związku z tym została zaproponowana regulacja intertemporalna, zgodnie z którą: Przepis art. 2 pkt 17, art. 10a ust. 5, art. 10c ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym stosuje się do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursów wszczętych i niezakończonych przed dniem 18 października 2018 r.
Analiza powyższych zmian dokonana została na podstawie projektu nowelizacji ustawy o zmianie ustawy Pzp oraz ustawy o zmianie ustawy Pzp oraz niektórych innych ustaw i ma charakter informacyjny. Ostateczna wersja ww. przepisów, którą trzeba będzie wdrożyć w praktycznym działaniu, musi być zgodna z Dziennikiem Ustaw, w którym zostanie opublikowana uchwalona już ustawa.