Art. 441. Postanowienia umowne przewidujące opcję
1|Przepisy Prawa zamówień publicznych oraz dyrektyw 2014/24/UE i 2014/25/UE nie zawierają definicji legalnej „opcji”. Przepis art. 441 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 i 1720) [dalej Pzp] określa warunki korzystania z opcji. Zamawiający może skorzystać z niej, jeżeli przewidział opcję w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia (SWZ, zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki) w postaci zrozumiałych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych, które muszą określać rodzaj i maksymalną wartość opcji, okoliczności skorzystania z niej i nie mogą modyfikować ogólnego charakteru umowy. Opisanie przedmiotu opcji w sposób określony w art. 441 Pzp jest uzasadnione z trzech powodów; umożliwia: ustalenie wartości zamówienia z uwzględnieniem opcji, opisanie sposobu obliczenia ceny oraz obliczenie ceny oferty (por. wyroki: z 23 lipca 2010 r., KIO/UZP 1447/10, LEX nr 612227; z 16 listopada 2010 r., KIO/UZP 2376/10, LEX nr 668517).
Opis opcji stanowi element opisu całego przedmiotu zamówienia. Określenie minimalnej wielkości lub zakresu zamówienia, które zostaną na pewno zrealizowane, jest zatem konieczne ze względu na obowiązek zamawiającego opisania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty (zob. art. 99 ust. 1 Pzp). Jeżeli zamawiający przewiduje opcję, określa gwarantowany poziom zamówienia publicznego, który zostanie na pewno zrealizowany, co pozwala wykonawcom na obliczenie ceny oferty, oraz dodatkowy zakres, którego realizacja będzie uzależniona od określonych w umowie okoliczności i stanowi uprawnienie zamawiającego, z którego może, ale nie musi on skorzystać.
2|Zamawi...