Granice podwykonawstwa

Temat numeru

Kwestia realizacji zamówienia publicznego przy pomocy podwykonawców nie jest nowa. Obowiązująca od dnia 1 stycznia 2021 r. ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych nie wprowadza w tym zakresie zmian w stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów.

Większość złożonych zamierzeń inwestycyjnych, w szczególności w zakresie usług lub robót budowlanych, jest realizowanych według koncepcji generalnego wykonawstwa, z udziałem podwykonawców. Jest to standardowa i powszechna praktyka. Pytania, które się pojawiają na tle obowiązujących przepisów ustawy Pzp, to:

POLECAMY

  • W jakim zakresie można zlecić wykonanie zamówienia podwykonawcom?
  • Czy istnieją w tej kwestii jakieś obowiązujące wytyczne lub rekomendacje?

Umowa o podwykonawstwo

Prawo zamówień publicznych definiuje umowę o podwykonawstwo1 jako umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, zawartą między wykonawcą a podwykonawcą, a w przypadku zamówienia na roboty budowlane, innego niż zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami, na mocy której odpowiednio podwykonawca lub dalszy podwykonawca zobowiązują się wykonać część zamówienia.
 

Ważne

Z ustawy – Prawo zamówień publicznych wynika, że na mocy umowy o podwykonawstwo podwykonawca zobowiązuje się wykonać część zamówienia.


W Pzp jest mowa również o tym, że wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy2 oraz że zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych zadań3 (co automatycznie oznacza, iż ta część nie może być realizowana przy pomocy podwykonawców oraz wyłączone jest poleganie na zasobach podmiotów trzecich w tym zakresie). Kluczowe zadania są każdorazowo opisywane w dokumentach zamówienia przez zamawiającego.
Można się spotkać z takimi postępowaniami o zamówienie publiczne, w których praktycznie całe zamówienie jest realizowane za pośrednictwem podwykonawców. Wykonawca pełni zaś funkcję koordynatora podwykonawców, odpowiadając za należytą, terminową realizację zamówienia i ponosząc za nią odpowiedzialność przed zamawiającym. Czy taka sytuacja jest prawidłowa i dopuszczalna w świetle przepisów Pzp? 
Ostatnio, na skutek skargi wniesionej na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej4, został wydany wyrok Sądu Okręgowy w Warszawie (Sąd Zamówień Publicznych w rozumieniu Pzp)5. Sąd utrzymał w mocy stanowisko KIO. Mimo że wyrok ten zapadł na tle poprzednio obowiązującej ustawy, zachowuje w pełni swoją aktualność.

Stan

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy