Kontrola do skutku

Jak udzielać zamówień

Wśród orzeczeń Głównej Komisji Orzekającej o Naruszeniu Dyscypliny Finansów Publicznych, opublikowanych na stronach Ministerstwa Finansów, zaledwie kilka dotyczy opisu przedmiotu zamówienie. Raczej nie wynika to z braku tego typu spraw, a zaniedbań informacyjnych, gdyż rejestr orzeczeń kończy się na 2018 r.

Brak analizy naruszeń dyscypliny finansów publicznych za ostatnie trzy lata nie świadczy jednak, że wszystko jest okej. Zamawiający często bezwiednie popełniają błędy w opisie przedmiotu zamówienia, kontrolujący – kilku instancji – ścigają winnych, bo nigdy nie wiadomo, kiedy nastąpiła pomyłka czy niedopatrzenie, a kiedy był to zamierzony skok na kasę. Sprawy ciągną się latami. Podobnie było w poniższej sprawie, która trwała blisko trzy lata.

POLECAMY

Zarzuty rzecznika dyscypliny finansów publicznych

W dniu 29 października 2018 r. Głowna Komisja Orzekająca rozpatrzyła odwołanie wniesione przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych (dfp) na niekorzyść […] pełniącego funkcję dyrektora Domu Pomocy Społecznej w […], od orzeczenia Regionalnej Komisji Orzekającej (RKO) w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (z dnia 5 czerwca 2018 r., sygn. akt: RIO.XII.53-11/2018).
RKO uznała ww. dyrektora odpowiedzialnym za naruszenia dyscypliny finansów publicznych z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1458 ze zm. – dalej uondfp), polegające na tym, że:

  1. w dniu 9 grudnia 2015 r. dokonał opisu przedmiotu zamówienia na usługi konserwacyjno-remontowe, utrzymanie porządku i czystości na nieruchomości zabudowanej położonej […] w postępowaniu o szacunkowej wartości brutto 220 000 zł, niezgodnie z przepisem art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z późn. zm.), w wyniku którego w dniu 29 grudnia 2015 r. zawarto umowę z firmą Usługi Remontowo-Konserwatorskie […]. W opisie przedmiotu zamówienia w przypadku prac dotyczących remontów częściowych i kompleksowych nie określono oczekiwanego rozmiaru (ilościowego zakresu) prac związanych z remontami częściowymi i kompleksowymi, np. poprzez wskazanie podstawowych parametrów ilościowych robót budowlanych, nakładów pracy itp. […], a w przypadku zadań związanych z zapewnieniem sprawności sprzętu i wyposażenia nie określono liczby sprzętu oraz wyposażenia (np. meble, sprzęt elektryczny, rehabilitacyjny i kuchenny) pomieszczeń wchodzących w skład DPS […] – co przesądzało o niejednoznaczności i niekompletności opisu przedmiotu zamówienia;
  2. w dniu 7 listopada 2016 r. dokonał opisu przedmiotu zamówienia na usługi konserwacyjno-remontowe, utrzymanie porządku i czystości na nieruchomości zabudowanej położonej w […], w postępowaniu o szacunkowej wartości netto 209 691 zł, niezgodnie z przepisem art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z późn zm.), w wyniku którego w dniu 28 listopada 2016 r. zawarto umowę z firmą Usługi Remontowo-Konserwatorskie […], gdyż w przypadku prac dotyczących remontów częściowych i kompleksowych nie określono oczekiwanego rozmiaru (ilościowego zakresu) prac związanych z remontami częściowymi i kompleksowymi […] – co przesądzało o niejednoznaczności i niekompletności opisu przedmiotu zamówienia.

Decyzja RKO

Regionalna Komisja Orzekająca odstąpiła od wymierzenia kary Obwinionemu i obciążyła go obowiązkiem zwrotu kosztów postępowania na rzecz Skarbu Państwa w wysokości 316,18 zł. Orzeczenie brzmiało:

  1. na podstawie art. 147 ust. 1 pkt 2, art. 35 uondfp uchyla się...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy