Kwota na sfinansowanie zamówienia

Temat numeru

Czym jest kwota na sfinansowanie zamówienia? Na czym polega dwustronnie gwarancyjny charakter kwoty na sfinansowanie zamówienia? Jakie są przykłady nadużycia uprawnienia zamawiającego do unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych?

Truizmem jest stwierdzenie, że zamówienia publiczne wiążą się z wydatkowaniem pieniędzy przez zamawiających w zamian za nabywane przez nich od wykonawców roboty budowlane, dostawy lub usługi. 

POLECAMY

Teoria

Zgodnie z art. 7 pkt 32 ustawy Pzp zamówieniem jest umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług. Tym samym nieodłączną cechą zamówień jest odpłatność umowy, tj. konieczność osiągnięcia jakiegoś rodzaju korzyści majątkowej przez każdą ze stron umowy. W praktyce najczęściej korzyść wykonawcy polega na otrzymaniu wynagrodzenia w postaci pieniężnej, jednakże również inne niż pieniężna postaci wynagrodzenia (np. model barterowy, tj. towar za towar) będą mogły mieścić się w zakresie szeroko pojętej odpłatności (niemniej w praktyce stanowi to wyjątek, a nie regułę, i pozostaje poza zakresem niniejszej publikacji). 

WAŻNE

Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych zawiera wiele rozwiązań, które mają na celu zagwarantowanie, że środki publiczne będą wydatkowane efektywnie, z poszanowaniem zasad równego traktowania wykonawców, uczciwej konkurencji i przejrzystości. 


Jednym z podstawowych, wręcz fundamentalnych rozwiązań istniejących w obowiązującym Prawie zamówień publicznych, jak również we wcześniej obowiązującej ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r., jest tzw. kwota na sfinansowanie zamówienia. Rozwiązanie to ma niebagatelne znaczenie z perspektywy zarówno zamawiających, jak i wykonawców. Ustawodawca poświęcił mu tylko dwie jednostki redakcyjne w przepisach (de facto są to dwa zdania), które pozornie są jednoznaczne, ale wciąż zdarzają się przypadki nieprawidłowego stosowania (nadużywania) tych przepisów przez zamawiających. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie tematyki kwoty na sfinansowanie zamówienia – w aspekcie zarówno teoretycznym, jak i praktycznym – tak aby zminimalizować ryzyko nieprawidłowego stosowania tego ważnego rozwiązania przez zamawiających w prowadzonych przez nich postępowaniach. 

Definicja

W Prawie zamówień publicznych „kwota na sfinansowanie zamówienia” pojawia się w dwóch artykułach:

W art. 222 ust. 4 ustawy Pzp, który brzmi: Zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Jest to przepis umiejscowiony w tej części Prawa zamówień publicznych, która odnosi się do czynności otwarcia ofert. 

W art. 255 pkt 3 ustawy Pzp, który brzmi: Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty.

Jest to przepis umiejscowiony w tej części Prawa zamówień publicznych, która odnosi się do możliwości unieważnienia postępowania przez zamawiającego. 

WAŻNE

Ustawodawca nie zawarł w treści Prawa zamówień publicznych definicji legalnej kwoty na sfinansowanie zamówienia. Niemniej, mając na uwadze przywołane przepisy, jak również praktykę stosowania...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy