Nieprawidłowe opisanie przedmiotu zamówienia przez zamawiającego nie może usprawiedliwiać unieważnienia postępowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 w zw. z art. 255 pkt 5 Prawa zamówień publicznych.
Nie sposób podzielić zapatrywania, że dążenie do zapewnienia efektywności postępowania będzie wyłączać konieczność stosowania wszystkich reguł rządzących postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, jak zasady uczciwej konkurencji i przejrzystości czy reguły dotyczące sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia – orzekła Krajowa Izba Odwoławcza.
W sprawie rozpoznanej przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 3 października 2022 r. (sygn. akt: KIO 2430/22) zamawiający prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę fabrycznie nowych łuków indukcyjnych na potrzeby realizacji gazociągu Rembelszczyzna – Mory.
POLECAMY
Zastosowanie art. 255 pkt 5 Prawa zamówień publicznych
Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział w postępowaniu o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 255 pkt 5 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności, powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
Wykonawca (wygrywający przetarg) złożył do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, w którym zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 255 pkt 5 ustawy Pzp i przyjęcie, że zaistniała sytuacja pozwala na unieważnienie postępowania na podstawie tego przepisu. Odwołujący wskazał, że zamawiający jako uzasadnienie faktyczne unieważnienia postępowania wskazuje w zawiadomieniu o unieważnieniu postępowania rozbieżno...