Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych

Jak udzielać zamówień

Wzrost cen usług na rynku gospodarki odpadami komunalnymi pozwala tylko sporadycznie na udzielanie zamówień w reżimie krajowym. Zdecydowanie częściej wartość zamówień przekracza próg unijny, co obliguje zamawiających m.in. do sporządzenia analizy potrzeb i wymagań (art. 83 Pzp).

Warto więc zastanowić się nad sposobem skonfigurowania zamówień na usługi dotyczące bieżącego funkcjonowania lokalnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, żeby ułatwić prowadzenie postępowań o zamówienie publiczne w tej materii.

POLECAMY

Swoboda w agregacji i atomizacji zamówień

Przepisy ustawy z dnia 13 września 1986 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1289 ze zm. – dalej u.c.p.g.) do kwestii zamówieniowych odnoszą się m.in. w art. 6d ust. 1, wyróżniając dwa podstawowe rodzaje zamówień:

  • na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych,
  • na odbiór i zagospodarowanie odpadów od właścicieli nieruchomości zamieszkałych.

Przywołany przepis limituje swobodę gmin w wykorzystywaniu form realizacji zadań, o których mowa w art. 2 i 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 679 – dalej u.g.k.). Większe rygory wprowadza natomiast art. 6c ust. 2a u.c.p.g., który dodatkowo ogranicza tryby mogące znaleźć zastosowanie przy udzielaniu zamówień, których przedmiotem jest odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych znajdujących się w systemie odbiorowym zorganizowanym przez gminę.

Ważne

Wymieniony powyżej przepis ustawy o gospodarce komunalnej obliguje do udzielenia zamówienia w wyniku przetargu zorganizowanego na podstawie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych. Przywołane przepisy nie przesądzają jednak, że odmienne skonfigurowanie zamówień, w tym poprzez dalej idącą agregację usług, albo podjęcie działań o wektorze przeciwnym, tj. ich atomizację – jest prawnie niedopuszczalne.


Swobody zamawiających w konfigurowaniu zamówień nie ogranicza także art. 6d ust. 3 u.c.p.g., który stanowi, że: […] w przypadku gdy gmina jest podzielona na sektory, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości przeprowadza się odrębnie dla każdego z wyznaczonych sektorów.

Stanowisko takie wyraziła Krajowa Izba Odwoławcza m.in. w wyroku z dnia 12 października 2020 r., sygn. akt: KIO 2350/20, podnoszą, że z ww. przepisu: […] dotyczącego podziału gminy na sektory, w ocenie Izby nie oznacza to, że nie jest możliwy inny podział zamówienia także na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, w konsekwencji wyłączenie określonych frakcji w ramach tego podziału. Przywołany art. 6d ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku miał na celu przeciwdziałanie monopolizacji gminy, tj. odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy