Odwołanie i co dalej?

Jak udzielać zamówień

Istotnym elementem procedury udzielania zamówień publicznych jest składanie odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej. Obsługa tej procedury z punktu widzenia zamawiającego nie jest nadmiernie skomplikowana, wymaga jednak obycia z praktyką udzielania zamówień oraz umiejętności poruszania się po ustawie – Prawo zamówień publicznych i aktach wykonawczych do ustawy. Dla wykonawców jest nieco trudniejsza.

Spróbuję przeanalizować procedurę składania odwołań, gdyż nawet osoba początkująca powinna posiadać wiedzę na temat podstawowych czynności wymaganych w związku z wniesieniem odwołania. Jest to niezbędne, gdyż określone w przepisach terminy na wykonanie tych czynności są dość krótkie, a zaangażowanie wyspecjalizowanego podmiotu, który zajmie się po stronie zamawiającego dalszą obsługą procesu odwoławczego, z przyczyn proceduralnych może potrwać kilka dni. 

POLECAMY

Często małe jednostki, sporadycznie udzielające zamówień w trybie ustawy Pzp, nie mają przygotowanej osoby lub podmiotu zewnętrznego, do którego mogłyby się bezpośrednio, bez dodatkowych procedur, zwrócić w celu uzyskania pomocy w zakresie złożonego odwołania.

Regulacje prawne

Tryb wnoszenia i rozpatrywania odwołań reguluje Dział IX, Rozdział 2 Postępowanie odwoławcze ustawy – Prawo zamówień publicznych. Nieco upraszczając, odwołanie przysługuje na każdą czynność i każde zaniechanie zamawiającego, które wystąpiły w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Obowiązujące przepisy nie różnicują zakresu dopuszczalności składania odwołań w odniesieniu do trybu podstawowego i przetargu nieograniczonego. 

Wykonawca, wnosząc odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, przekazuje zamawiającemu oryginał lub kopię odwołania (jeśli wniesiono je w formie pisemnej). Odwołanie przysługuje na:

  • zapisy specyfikacji warunków zamówienia,
  • czynności i zaniechania zamawiającego w toku postępowania o udzielenie zamówienia.

Przy założeniu, że komunikacja w postępowaniu odbywa się za pośrednictwem środków elektronicznych, odwołanie wnosi się w terminie:

  • pięciu dni od publikacji SWZ albo działania lub zaniechania zamawiającego (np. wybór oferty najkorzystniejszej, odrzucenie oferty lub zaniechanie wyboru czy odrzucenia, kwestie związane z wszelkimi wezwaniami kierowanymi do wykonawców) w przypadku trybu podstawowego,
  • dziesięciu dni od publikacji SWZ albo działania lub zaniechania zamawiającego (np. wybór oferty najkorzystniejszej, odrzucenie oferty lub zaniechanie wyboru czy odrzucenia, kwestie związane z wszelkimi wezwaniami k...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy