Podział zamówienia na części

Jak udzielać zamówień

Obowiązująca ustawa – Prawo zamówień publicznych w kilku miejscach odnosi się do podziału zamówienia na części oraz uprawnień i obowiązków z tym związanych. Regulacje dotyczą konieczności wskazania powodów niedokonania podziału zamówienia na części oraz uprawnienia do wskazania maksymalnej liczby części, na którą możliwe jest złożenie ofert lub która może być udzielona jednemu wykonawcy.

Uprawnienie zamawiającego

Kwestie podziału zamówienia na części reguluje w głównej mierze art. 91 ustawy Pzp, który statuuje możliwość podziału zamówienia na części. Zgodnie z ust. 1 art. 91 ustawy Pzp: Zamawiający może udzielić zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia, lub dopuścić możliwość składania ofert częściowych w ramach jednego postępowania o udzielenie zamówienia, określając zakres i przedmiot części oraz wskazując, czy ofertę można składać w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części zamówienia.

POLECAMY

Analizując tę problematykę, należy dla porządku zaznaczyć, że powyższy przepis wprost wskazuje na uprawnienie, a nie obowiązek, dokonania przez zamawiającego podziału zamówienia na części. Potwierdza to również najnowsze w tym zakresie orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej. Przykładowo w wyroku z dnia 5 kwietnia 2022 r. (sygn. akt: KIO 685/22) Izba wskazała, że:

[…] Zgodnie z treścią powołanego przepisu do wyłącznej decyzji zamawiającego należy stwierdzenie, czy dany przedmiot zamówienia może zostać podzielony na części. Dyspozycja ust. 1 art. 91 ustawy Pzp wskazuje, iż intencją ustawodawcy co do zasady jest wskazanie, iż zamówienia udziela się całościowo, a tylko w wyjątkowych sytuacjach, związanych ze specyfiką danego zamówienia, ustawodawca dał uprawnienie zamawiającemu do podzielenia zamówienia na części. Wyłączenie opisane przepisem art. 91 ust. 2 ustawy Pzp skierowane jest do zamawiającego, który w dokumentach zamówienia opisuje powody, dla których nie dokonał podziału zamówienia na części. Wskazać należy, że każde postępowanie, czy też każdego zamawiającego, należy traktować odpowiednio do ustalonych okoliczności związanych z zamówieniem, gdyż warunki udzielenia zamówienia, a co za tym idzie – jego późniejsza realizacja, ma odzwierciedlać uzyskanie jak najlepszego efektu ekonomicznego, ale nie tylko. Istotne są bowiem również wszystkie pozostałe warunki, związane np. z dystrybucją, odbiorami, wdrożeniami, czyli wszystkimi elementami związanymi z prawidłową, organizacyjną realizacją zamówienia.

Taki...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy