Pozacenowe kryteria oceny ofert – w praktyce i orzecznictwie

Temat numeru

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę (tj. przedstawiającą najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu bądź ofertę z najniższą ceną lub najniższym kosztem) na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Otwarty katalog jakościowych kryteriów oceny ofert zawiera art. 242 ust. 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych.

Reguły dotyczące opisu kryteriów oceny ofert zostały określone szczególnie w art. 240 ustawy Pzp. O ile zawarte w ust. 1 tego przepisu wymaganie opisania kryteriów oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały nie wywołuje większych wątpliwości w praktyce, o tyle problematyczna, przy pozacenowych kryteriach oceny ofert, jest – co uwydatnia się w orzecznictwie – realizacja przez zamawiającego wymagań określonych w art. 240 ust. 2 ustawy Pzp. Obowiązuje bowiem nakaz, aby kryteria oceny ofert i ich opis nie pozostawiały zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz aby umożliwiały weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach. Początkowo – w okresie wejścia w życie przepisów Prawa zamówień publicznych – na tym tle w orzecznictwie sądowym zaczęło kształtować się dość kontrowersyjne podejście do oceny dopuszczalności niektórych pozacenowych kryteriów oceny ofert1. Nie spotkało się ono jednak z aprobatą praktyków i doktryny2. Wprawdzie analiza także pierwszych zapadłych wyroków Krajowej Izby Odwoławczej (po wyrokach sądu), głównie w postępowaniach na usługi IT, mogła prowadzić do wniosku, że także Izba rozpoczęła prezentowanie stanowiska analogicznego do sądowego, już jednak kolejne wyroki zdają się wskazywać, że stanowisko sądowe nie jest „powielane” we wszystkich sprawach odwoławczych, co należy ocenić pozytywnie. 

POLECAMY

Zdaniem Sądu Okręgowego w Warszawie

W celu zobrazowania problemu interpretacyjnego warto przybliżyć stanowiska Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Ważne!
W obu przywołanych wyrokach sąd zaprezentował, jak podnosi się w doktrynie, interpretację zawężającą de facto katalog możliwych do zastosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert, stając na stanowisku, że zmawiający ma obowiązek określenia kryteriów oceny ofert w taki sposób, aby przed dokonaniem wyboru najkorzystniejszej oferty było możliwe sprawdzenie oraz zweryfikowanie informacji przedstawionych przez wykonawców w jego ofercie. 

W sprawie rozpatrywanej w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z 2021 r. zamawiający określił pozacenowe kryterium oceny ofert: Czas usunięcia awarii lub błędów (T), które to sąd nakazał wykreślić...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy