Dlaczego warto skorzystać?
Piąte wydanie książki Prawo zamówień publicznych. Komentarz zawiera obszerne i szczegółowe omówienie wszystkich przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz tezy i uzasadnienia ponad 1,3 tys. orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, sądów apelacyjnych, okręgowych i administracyjnych oraz opinii Urzędu Zamówień Publicznych.
Szerokie przedstawienie i dogłębna analiza orzecznictwa oraz opinii prawnych Urzędu Zamówień Publicznych są szczególnie istotne dla zrozumienia funkcjonowania procedur udzielania zamówień publicznych w świetle zmieniającego się orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej, rozbieżności interpretacyjnych dotyczących przepisów o zamówieniach publicznych, opinii prawnych Urzędu Zamówień Publicznych oraz stanowiska Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wyrażanego w wynikach przeprowadzanych kontroli postępowań o udzielanie zamówień publicznych.
Komentarz umożliwi zamawiającym przede wszystkim uniknięcie błędów w toku wykonywania czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania oraz na etapie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wykonawcom umożliwi z kolei uniknięcie odrzucenia oferty oraz skuteczne wnoszenie środków ochrony prawnej.
POLECAMY
WAŻNE
Publikacja stanowi praktyczne narzędzie pracy dla osób zajmujących się zamówieniami publicznymi – zarówno zamawiających, jak i wykonawców, osób świadczących usługi doradztwa z zakresu stosowania przepisów o zamówieniach publicznych oraz osób wykonujących kontrolę zamówień publicznych. Będzie też cenna dla studentów prawa i słuchaczy studiów podyplomowych z dziedziny zamówień publicznych.
Szerokie podejście do problemu, wnikliwa analiza poszczególnych instytucji ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz starannie wybrane i aktualne orzecznictwo powodują, że komentarz będzie szczególnie przydatny w zrozumieniu wszystkich procedur udzielania zamówień publicznych i doradztwie prawnym z zakresu stosowania przepisów o zamówieniach publicznych.
Poniżej przedstawiamy obszerny fragment interpretacji art. 462 ustawy – Prawo zamówień publicznych pochodzący z nowo wydanego komentarza.
Art. 462. Powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy
1| Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy. Przepis ten odpowiada art. 36a ust. 1 p.z.p. z 2004 r. Z wykładni literalnej art. 462 ust. 1 p.z.p. i art. 36a ust. 1 p.z.p. z 2004 r. wynika, że w zamówieniach publicznych zakazane jest zlecenie całości zamówienia przez wykonawcę jego podwykonawcom. Na podstawie art. 60 i 121 p.z.p. zamawiający może natomiast zastrzec obowiązek osobistego wykonania odpowiednio przez poszczególnych wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia lub wykonawcę kluczowych zadań dotyczących: zamówień na roboty budowlane lub usługi oraz prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach zamówienia na dostawy. Sformułowanie „może zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi” oznacza określenie pewnego zakresu robót budowlanych lub usług, które ze względu na specyfikę mają zasadniczy (decydujący) wpływ na wykonanie całości robót budowlanych lub usług stanowiących przedmiot zamówienia i będą wymagać wykonania przez wykonawcę, który chociażby posiada doświadczenie (zdolność zawodową) w tym zakresie. Konsekwencją dopuszczenia możliwości powierzenia wykonania całości zamówienia podwykonawcy byłoby funkcjonowanie na rynku podmiotów, których rolą byłoby wyłącznie wygrywanie przetargów (także za pomoc...