Udzielenie zamówienia publicznego na pełnienie nadzoru autorskiego nad opracowaniem projektowym

Jak udzielać zamówień

Autor, analizując przepisy wielu ustaw (nie tylko Prawa zamówień publicznych), wskazuje, że zamówienia na pełnienie nadzoru autorskiego należy udzielać w specjalnym, rzadziej stosowanym, trybie, i wyjaśnia, jak wywiązać się z tego obowiązku.

Zlecanie nadzoru autorskiego w ramach postępowania konkurencyjnego

Praktyka podmiotów zamawiających zlecanie nadzoru autorskiego w ramach konkurencyjnego postępowania jest pokłosiem poglądów części orzecznictwa i konsekwentnie propagowanych od wielu lat opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Tego rodzaju poglądy nie uwzględniają istoty nadzoru autorskiego, obowiązujących od wielu lat regulacji prawnoautorskich oraz ewentualnych konsekwencji zlecenia tego typu czynności podmiotowi, który nie jest autorem opracowania projektowego. 

POLECAMY

Stara opinia 

Urząd Zamówień Publicznych – w opinii wydanej jeszcze pod rządami starego Prawa zamówień publicznych z 2004 r. – wyraził podgląd, że zamówienie na sprawowanie nadzoru autorskiego nie może zostać udzielone w trybie z wolnej ręki, gdyż ochrona praw wyłącznych projektanta ma charakter wtórny w stosunku do wcześniej udzielonego zamówienia na prace projektowe. W opinii wskazano także, że nadzór autorski powinien być uwzględniony w przetargu albo konkursie w przedmiocie zlecenia wykonania dokumentacji projektowej i jako taki może być realizowany przez podmiot niebędący autorem opracowania projektowego (opinie archiwalne: Stosowanie ustawy – Prawo zamówień publicznych do zamówień na pełnienie nadzoru autorskiego nad realizacją projektu architektoniczno-budowlanego).
Choć opinia ta ma charakter archiwalny i odnosi się do nieobowiązujących regulacji ustawy – Prawo zamówień publicznych z 2004 r., to nadal jest podstawą praktyki stosowanej przez podmioty zamawiające, tj. udzielania zamówienia na nadzór autorski w trybie konkurencyjnym nierzadko podmiotom niebędącym autorami projektu architektonicznobudowlanego. 
Z tezą zawartą w przytoczonej opinii zgodzić się należy jedynie częściowo. Za racjonalne należy uznać bowiem zlecenie nadzoru autorskiego (choćby w ramach prawa opcji) w ramach postępowania na samo opracowanie projektowe. Jest to możliwe, gdy konieczność sprawowania tego nadzoru jest zazwyczaj znana podmiotowi zamawiającemu na tym etapie, choć nie zawsze stanowi to regułę. Konieczność sprawowania nadzoru autorskiego może bowiem wyniknąć po zleceniu prac projektowych (np. ze względu na znaczne skomplikowanie te...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy