Unieważnienie postępowania ze względu na wadę

Temat numeru

Czym jest unieważnienie postępowania ze względu na wadę? Na czym polega wąska oraz szeroka wykładnia przesłanki takiego unieważnienia? Jak ma prawidłowo postąpić zamawiający? Jak można zmienić przepisy, aby uniknąć wątpliwości w przyszłości?

Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, podobnie jak poprzednio obowiązujące przepisy1, restrykcyjnie podchodzi do tematyki unieważnienia postępowania. Wpisuje się to wprawdzie w niepisaną w Prawie zamówień publicznych zasadę, że każde wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia powinno prowadzić do zawarcia umowy. Unieważnienie postępowania może zaś nastąpić tylko w przypadkach wyraźnie dopuszczonych przez przepisy. 

POLECAMY

Unieważnieniu postępowania ustawodawca poświęcił osiem artykułów (art. 255–262 ustawy Pzp). Przesłanki unieważnienia postępowania można podzielić na obligatoryjne (art. 255 ustawy Pzp) i fakultatywne (art. 256–258 ustawy Pzp). Ogólnie katalog przesłanek unieważnienia postępowania w Prawie zamówień publicznych ma charakter zamknięty (innymi słowy: enumeratywny). 

Ustawodawca przewidział jednak wyjątek dotyczący zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, dając zamawiającym uprawnienie do zastosowania innych niż określone w art. 255–258 ustawy Pzp przesłanek unieważnienia postępowania, pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymagań (patrz: art. 418 ustawy Pzp).

Przesłanki unieważnienia postępowania

Jedną z obligatoryjnych przesłanek unieważnienia postępowania jest wystąpienie sytuacji, w której prowadzone postępowanie obarczone jest wadą (art. 255 pkt 6 ustawy Pzp). Właśnie tej przesłance, a zwłaszcza kontrowersjom związanym z jej stosowaniem, poświęcony jest niniejszy artykuł.

Należy jednak podkreślić, że nie każda wada wymaga tak dotkliwej – z perspektywy zarówno zamawiającego, jak i wykonawcy[2] – czynności, jaką jest unieważnienie postępowania. Jak stanowi art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

Mając to na uwadze, aby prawidłowo unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, należy wykazać, że:

  1. Postępowanie jest obarczone wadą.
  2. Wada postępowania ma charakter nienaprawialny. 
  3. Wada postępowania ma kwalifikowany charakter, tj. jest na tyle istotna, że pociągnie za sobą konieczność unieważnienia umowy w sprawie zamówienia zawartej w wyniku tego postępowania.
     

Zazwyczaj samo stwierdzenie wady postępowania przez zamawiającego nie wywołuje trudności, przy czym może to być zarówno wada zauważona samodzielnie przez zamawiającego, jak i wada zgłoszona zamawiającemu przez wykonawcę. Wada może polegać przy tym na: nadmiarowości (zamawiający coś niepotrzebnie zrobił, a zwłaszcza napisał), niedostateczności (zamawiający o czymś zapomniał lub zrobił to w sposób niewystarczający) lub sprzeczności (działania, a zwłaszcza zapi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy