Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, podobnie jak poprzednio obowiązujące przepisy1, restrykcyjnie podchodzi do tematyki unieważnienia postępowania. Wpisuje się to wprawdzie w niepisaną w Prawie zamówień publicznych zasadę, że każde wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia powinno prowadzić do zawarcia umowy. Unieważnienie postępowania może zaś nastąpić tylko w przypadkach wyraźnie dopuszczonych przez przepisy.
POLECAMY
Unieważnieniu postępowania ustawodawca poświęcił osiem artykułów (art. 255–262 ustawy Pzp). Przesłanki unieważnienia postępowania można podzielić na obligatoryjne (art. 255 ustawy Pzp) i fakultatywne (art. 256–258 ustawy Pzp). Ogólnie katalog przesłanek unieważnienia postępowania w Prawie zamówień publicznych ma charakter zamknięty (innymi słowy: enumeratywny). |
Ustawodawca przewidział jednak wyjątek dotyczący zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, dając zamawiającym uprawnienie do zastosowania innych niż określone w art. 255–258 ustawy Pzp przesłanek unieważnienia postępowania, pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymagań (patrz: art. 418 ustawy Pzp).
Przesłanki unieważnienia postępowania
Jedną z obligatoryjnych przesłanek unieważnienia postępowania jest wystąpienie sytuacji, w której prowadzone postępowanie obarczone jest wadą (art. 255 pkt 6 ustawy Pzp). Właśnie tej przesłance, a zwłaszcza kontrowersjom związanym z jej stosowaniem, poświęcony jest niniejszy artykuł.
Należy jednak podkreślić, że nie każda wada wymaga tak dotkliwej – z perspektywy zarówno zamawiającego, jak i wykonawcy[2] – czynności, jaką jest unieważnienie postępowania. Jak stanowi art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Mając to na uwadze, aby prawidłowo unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, należy wykazać, że:
- Postępowanie jest obarczone wadą.
- Wada postępowania ma charakter nienaprawialny.
- Wada postępowania ma kwalifikowany charakter, tj. jest na tyle istotna, że pociągnie za sobą konieczność unieważnienia umowy w sprawie zamówienia zawartej w wyniku tego postępowania.
Zazwyczaj samo stwierdzenie wady postępowania przez zamawiającego nie wywołuje trudności, przy czym może to być zarówno wada zauważona samodzielnie przez zamawiającego, jak i wada zgłoszona zamawiającemu przez wykonawcę. Wada może polegać przy tym na: nadmiarowości (zamawiający coś niepotrzebnie zrobił, a zwłaszcza napisał), niedostateczności (zamawiający o czymś zapomniał lub zrobił to w sposób niewystarczający) lub sprzeczności (działania, a zwłaszcza zapi...