Autorów przywoływanego artykułu dziwi pogląd, że wykonawca nie może samodzielnie przedłużyć terminu związania ofertą, skoro nie wynika to ani z przepisów ustawy, ani z uzasadnienia do ustawy. Nas dziwi stanowisko autorów, które nie znajdują oparcia w przepisach ustawy – Prawo zamówień publicznych, orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych oraz komentarzach ekspertów.
POLECAMY
Interpretacja autorów
Przepisy art. 220 ust. 3 i art. 307 ust. 2 ustawy Pzp zmieniły zasady przedłużania terminu związania ofertą, obowiązujące w ustawie Pzp2004. W obecnie obowiązującej ustawie wykonawca nie ma już możliwości samodzielnego przedłużania terminu związania ofertą. Taka możliwość była przewidziana w art. 85 ust. 2 Pzp2004: Wykonawca samodzielnie lub na wniosek zamawiającego może przedłużyć termin związania ofertą, z tym że zamawiający może tylko raz, co najmniej na 3 dni przed upływem terminu związania ofertą, zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 60 dni.
Ważne!
W świetle przepisów art. 220 ust. 3 i art. 307 ust. 2 ustawy Pzp wykonawca nie może przez jednostronną czynność prawną – oświadczenie woli – przedłużyć terminu związania swoją ofertą.
Wynika to z tego, że przepis art. 85 ust. 2 Pzp2004 powodował (także w orzecznictwie) liczne trudności praktyczne, które wiązały się przede wszystkim z brakiem możliwości ustalenia podmiotu odpowiedzialnego za nieutrzymanie terminu związania ofertą. W przepisach obowiązującej ustawy – Prawo zamówień publicznych problem ten rozwiązano, wskazując jednoznacznie, kto jest odpowiedzialny za utrzymanie terminu związania ofertą.
Brak w przepisach ustawy – Prawo zamówień publicznych możliwości przedłużenia przez wykonawcę terminu związania ofertą został zrekompensowany nałożeniem na zamawiającego obowiązku wezwania wykonawcy, którego oferta otrzyma...