W razie nieusuwalnej wady

Jak udzielać zamówień

Podstawy unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego są w ustawie – Prawo zamówień publicznych uregulowane wyczerpująco. Oznacza to, że zamawiający nie może podjąć decyzji o zakończeniu postępowania bez spełnienia określonych przesłanek wskazanych w przepisach Prawa zamówień publicznych.

Niekiedy zamawiający staje przed pytaniem, czy możliwe jest unieważnienie postępowania w przypadku błędu popełnionego przez nich w postępowaniu. Okazuje się, że to rozwiązanie – nieraz traktowane jako najprostsze – nie zawsze jest dopuszczalne. Podstawą unieważnienia postępowania w razie jego wady jest art. 255 pkt 6 ustawy Pzp: Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.

POLECAMY

Przepis ten zawiera w rzeczywistości trzy przesłanki unieważnienia postępowania:

  • postępowanie obarczone jest wadą;
  • wada postępowania musi być niemożliwa do usunięcia;
  • wada postępowania mogłaby spowodować, że zawarta w jego wyniku umowa podlegałaby unieważnieniu.
     

Wada postępowania

Wada postępowania oznacza popełnienie w nim błędu. Należy odróżnić wadę od usterki. Nie będzie przykładowo wadą postępowania drobna omyłka pisarska przy formułowaniu specyfikacji warunków zamówienia. Taka wada musi mieć wpływ na wynik postępowania w tym znaczeniu, że nie może być pomijalną wadą w procesie wyboru najkorzystniejszej oferty[1]. Nie jest to jednak jedyna przesłanka unieważnienia postępowania – a zdarza się, że zamawiający poprzestają wyłącznie na wskazaniu wady postępowania, pomijając pozostałe przesłanki.

Wada niemożliwa do usunięcia

Wada postępowania uzasadniająca unieważnienie postępowania musi być niemożliwa do usunięcia. Najczęstszym przykładem wad niemożliwych do usunięcia są błędy popełnione w specyfikacji warunków zamówienia, dostrzeżone po terminie składania ofert.

Słusznie wskazuje Krajowa Izba Odwoławcza, że: […] brzmienie dokumentacji przetargu, jak każde oświadczenie woli, podlega wykładni zgodnie z regułami art. 65 k.c., a stwierdzenie, że treść SWZ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy