Naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Kwestia równoważności ofert niejednokrotnie była badana przez organy właściwe z zakresu dyscypliny finansów publicznych. Przykładowo można wskazać na orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej z dnia 21 maja 2013 r., sygn. akt: NDB-50/Ł/17/2013. RKO podkreśliła konieczność wskazania parametrów przedmiotu zamówienia, na podstawie których oceniana będzie równoważność, a także zasad oceny, kiedy parametry czy cechy danego produktu zostaną przez zamawiającego uznane za równoważne:
Wymogi co do równoważności produktów powinny być podane w sposób dokładny, przejrzysty i jasny, tak aby z jednej strony zamawiający, dokonując oceny ofert, mógł w sposób jednoznaczny przesądzić kwestię równoważności zaproponowanych produktów, z drugiej zaś strony, aby wykonawcy, przystępujący do udziału w postępowaniu, mieli pewność co do oczekiwań zamawiającego w zakresie właściwości i istotnych cech charakteryzujących przedmiot zamówienia.
POLECAMY
ważne Brak wskazania przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia kryteriów równoważności stanowi podstawę do wniesienia odwołania na zapisy treści SWZ. Obowiązująca aktualnie ustawa Pzp – w zakresie obligatoryjnego formułowania kryteriów oceny równoważności – zapewne wpłynie korzystnie na przejrzystość postępowania oraz równe traktowanie wykonawców w procesie udzielania zamówienia publicznego. |
Prawa własności
Zgodnie z art. 99 ust. 7 ustawy Pzp zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia konieczność przeniesienia praw własności intelektualnej lub udzielenia licencji.
Elementem opisu przedmiotu zamówienia może być przeniesienie autorskich praw majątkowych (wraz z informacją, na jakich polach eksploatacji może to nastąpić) lub zakup licencji. Dotyczy to w szczególności zamówień publicznych, których przedmiotem są usługi projektowania architektoniczno-budowlanego czy usługi zaprojektowania i wdrożenia systemu informatycznego.
Kwestie związane z przeniesieniem praw autorskich przy zamówieniach na prace projektowe szczegółowo wyjaśnił Urząd Zamówień Publicznych w opinii pt. „Stosowanie ustawy – Prawo zamówień publicznych do zamówień na pełnienie nadzoru autorskiego nad realizacją projektu architektoniczno-budowlanego”.
Potwierdza ona, że wykonanie takich zamówień przez wykonawcę, jeśli nie towarzyszy temu przeniesienie praw autorskich na zamawiającego, nie zabezpiecza w sposób dostateczny jego interesów. Jak wskazano w komentarzu do art. 99 ustawy Pzp1: […] zamawiający powinien zadbać, aby w ramach zamówienia przeniesione zostały na niego prawa autorskie nie tylko w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do zrealizowania zamówienia, ale również w zakresie, w jakim może to być potrzebne w przyszłości. Określając te wymogi, zamawiający powinien jednak wyważyć swoje interesy oraz uwarunkowania rynkowe. Zbyt daleko idące oczekiwania w zakresie praw własności intelektualnej mogą bowiem w sposób nieuzasadniony zawężać konkurencję, jeżeli standardem rynkowym jest udostępnianie takich praw w ograniczonym zakresie.
Z drugiej zaś strony zamawiający muszą uważać, aby postanowienia OPZ w zakresie przenoszenia praw własności intelektualnej i udzielenia licencji nie tworzyły sytuacji, w których w kolejnych postępowaniach dotyczących tego samego przedmiotu zamówienia udzielenie zamówienia będzie możliwe tylko dla jednego wykonawcy, bo zamawiający nie zapewnił sobie niezbędnych praw autorskich do posiadanych
rozwiązań.
Z kolei w publikacji pt. „Postępowanie o udzielenie...