Stan prawny
Podstawowym aktem prawnym w zakresie udzielania zamówień publicznych jest ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.).
Określa zasady i tryb udzielania zamówień publicznych, środki ochrony prawnej, kontrolę udzielania zamówień oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w Pzp.
W związku z ogłoszeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii1 została wprowadzona ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 ze zm.), zwana obiegowo specustawą COVID-19. Podlegała ona jednak ciągłym modyfikacjom, jednocześnie wprowadzając zmiany do ustawy Pzp. Obecnie obowiązujące ramy prawne w związku z wystąpieniem epidemii wirusa COVID-19 to:
POLECAMY
- ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 567);
- ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 568), zwana inaczej – pierwszą tarczą antykryzysową;
- ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2020 r., poz. 569);
- ustawa z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r., (Dz. U. z 2020 r., poz. 694);
- ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r., poz. 695), zwana inaczej – drugą tarczą antykryzysową;
- ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r., poz. 875);
- ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dodatku solidarnościowym przyznawanym w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19 (Dz. U. 2020 r., poz. 1068);
- ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-191 (Dz. U. z 2020 r., poz. 1086), zwana inaczej „Tarczą 4.0”.
Ważne
Wprowadzone regulacje w związku z wystąpieniem stanu epidemii nie zwalniają jednak zamawiających ze stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych przy udzielaniu zamówień publicznych.
Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 specustawy COVID-19 do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843), jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. Powyższy przepis dotyczy tylko usług lub dostaw niezbędnych do przeciwdziałania COVID-19, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego2.
Ważne
Powyższy przepis upoważnił zamawiającego do odstąpienia od stosowania Pzp, jeżeli zostaną spełnione przesłanki w nim przewidziane tj.:
- ma zastosowanie tylko do zamówień na dostawy lub usługi,
- niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, dotyczy sytuacji, w których:
zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.
Oznacza to, iż przesłanka wymieniona w punkcie 1 i 2 musi być spełniona w każdym przypadku. Ponadto do zastosowania przedmiotowego wyłączenia wymagane jest zaistnienie jednej z dwóch przesłanek wskazanych w punkcie 3.
Decyzję w tym zakresie każdorazowo podejmuje zamawiający, analizując konkretny stan faktyczny. Przy weryfikacji okoliczności należy sprawdzić, czy dana dostawa lub usługa jest niezbędna do przeciwdziałania COVID-19. Przez niezbędność – w celu przeciwdziałania COVID-19, należy rozumieć dyspozycję art. 2 ust. 2 specustawy COVID-19, która wskazuje, iż przez przeciwdziałanie COVID-19 na gruncie ww. ustawy rozumie się wszelkie czynności związane z:
- zwalczaniem zakażenia,
- zapobieganiem rozprzestrzenianiu się,
- profilaktyką,
- zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2.
Tym samym o niezbędności zamówień na dostawy lub usługi, o której mowa w art. 6 specustawy COVID-19, można mówić w sytuacji, gdy dostawy lub usługi są konieczne (niezbędne) do realizacji celów wymienionych w przywołanym wyżej artykule. A zatem w przypadku uzasadnienia przesłanki wystąpienia wysokiego prawdopodobieństwa szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub gdy wymaga tego ochrona zdrowia publicznego – ustawodawca nie definiuje tych pojęć. Zamawiający dokonuje oceny możliwości wyłączenia stosowania przepisów ustawy Pzp na podstawie art. 6 specustawy o COVID-19 po rozważeniu okoliczności stanu faktycznego konkretnej sprawy z uwzględnieniem informacji przekazywanych przez organy właściwe w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności przez Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego itp.3
Ważne
Jeżeli zamawiający jest w stanie wykazać, że zamawiane przez niego dostawy lub usługi z pominięciem Pzp służą przeciwdziałaniu COVID-19, może skutecznie się bronić w przypadku ewentualnego zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Należy pamiętać, iż regulacje wprowadzone w art. 6 ust. 1 specustawy COVID-19 są regulacjami czasowymi i przestają obowiązywać po 180 dniach od wejścia w życie ww. ustawy. Oznacza to, iż po tym terminie realizacja zakupów (zamówień) na podstawie tego przepisu nie będzie możliwa. Podobnie jak niemożliwe jest skorzystanie z ww. przepisu do udzielania zamówień na roboty budowlane. Zakres przedmiotowy ww. regulacji wyraźnie wskazuje dostawy lub usługi.
Ważne
Udzielenie zamówienia na roboty budowlane na podstawie art. 6 ust. 1 specustawy COVID-19 stanowić będzie podstawę do postawienia zarzutu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Zgodnie z komunikatem Urzędu Zamówień Publicznych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 specustawy COVID-19, wyłączenie jest możliwe w szczególności w zakresie zamówień na zakup sprzętu medycznego, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej czy preparatów do dezynfekcji, dostawy sprzętu IT czy też usługi z zakresu IT, wyposażenie stanowiska pracy (np. zakup laptopów, telefonów) do pracy zdalnej czy też dostosowanie infrastruktury informatycznej zamawiającego w celu wprowadzenia i wykonywania pracy zdalnej. Niemniej jednak zamawiający musi każdorazowo analizować, czy planowane zamówienie na sprzęt IT, usługę IT lub wyposażenie stanowiska pracy wypełnia przesłanki określone w ww. przepisie.
Kolejnym rozwiązaniem umożliwiającym wyłączenie stosowania przepisów Pzp przy udzielaniu zamówień publicznych jest art. 25 pkt 4 specustawy COVID-19, a raczej art. 46c ustawy o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Konstrukcja ww. przepisu różni się od normy wskazanej w art. 6. Przepis ten nie stanowi rozwiązania doraźnego, ale docelową zmianę przepisów prawa także przyszłych aktów prawnych. Ponadto zakres stosowania tej normy jest szerszy niż poprzedni przepis. Nie ogranicza się do konkretnych rodzajów zamówień – ale obejmuje dostawy, usługi lub roboty budowlane, nie ogranicza się również do konkretnej choroby, jak COVID-19, ale do wszystkich epidemii w rozumieniu ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Ważne
Warunkiem koniecznym jest, by udzielenie zamówienia było związane z zapobieganiem lub zwalczaniem epidemii na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, tj. jeden ze stanów nadzwyczajnych przewidzianych ustawą o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych.
Należy zwrócić uwagę, iż nie każde zamówienie można zakwalifikować do zapobiegania lub zwalczania epidemii. W tym zakresie należy być ostrożnym co do kwalifikacji przedmiotowej danego zamówienia w celu skorzystania z ww. przepisu. Każde wyłączenie należy interpretować ściśle z jego brzmieniem lub celem w związku, z którym zostało wprowadzone. Interpretacja rozszerzająca może doprowadzić do zachowania wbrew obowiązującym przepisom, co może skutkować postawieniem zarzutów o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Ostatnie zmiany specustawy COVID-19 wprowadzone ustawą zwaną „Tarczą 4.0” w sposób istotny zmieniają dotychczasowe wyłączenia i nakładają na zamawiających nowe obowiązki. Zakres najistotniejszych zmian wprowadzonych „Tarczą 4.0” przedstawia poniższa tabela.
Lp. | Ustawa zmieniana | Treść przepisu | Uwagi |
1. | Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843). |
Art. 49. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) art. 40 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 1. Zamawiający wszczyna postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu na stronie internetowej. |
Odstąpiono od obowiązku zamieszczania ogłoszenia o zamówieniu w siedzibie zamawiającego w przypadku uruchomienia postępowania w trybach: przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, partnerstwa innowacyjnego. Wystarczającym będzie zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu na stronie internetowej. |
2. | Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) – zwana „COVID-19”. |
Art. 77. W ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) – zwana „COVID-19” wprowadza się następujące zmiany: 6) w art. 6 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: 4. Zamawiający, w terminie 14 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej, a jeżeli jej nie po- siada, na swojej stronie internetowej, informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę (firmę) albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia. |
Nowy obowiązek informacyjny dla zamawiających, którzy planują udzielić zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 a wyłączonych ze stosowania ustawy Pzp na mocy art. 6 COVID-19, by w BIP w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy zamieścić informację o firmie lub osobie, której udzielono zamówienia. Co oznacza, że wszystkie zamówienia udzielone na podstawie art. 6 COVID-19 są objęte od dnia 24 czerwca 2020 r. obowiązkiem publikacji w BIP danych o wykonawcach, którym udzielono zamówienia. |
20) w art. 15r: a) w ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: Zamawiający, po stwierdzeniu, że okoliczno- ści związane z wystąpieniem COVID-19, o któ- rych mowa w ust. 1, wpływają na należyte wykonanie umowy, o której mowa w ust. 1, w uzgodnieniu z wykonawcą dokonuje zmiany umowy, o której mowa w art. 144 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, w szczególności przez: |
Zmiana dotychczasowego przepisu polega na nałożeniu obowiązku zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego, jeżeli wystąpią okoliczności wskazane w art. 15r. ust. 1 ustawy COVID-19, tj. (–) stwierdzenie przez Zamawiającego, że okoliczności związane z COVID-19 wpływają na należyte wykonanie umowy o zamówienie publiczne. Dotychczasowy zapis sugerował fakultatywność wprowadzenia zmian poprzez słowa „może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany”. Nowy zapis po ustaleniu i sprawdzeniu przez Zamawiającego przesłanek potwierdzających konieczność zmiany nakłada obowiązek ich dokonania w sytuacji, gdy okoliczności związane z COVID-19 wpływają na należyte wykonanie umowy. |
||
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) – zwana „COVID-19”. |
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu: 4a. W przypadku stwierdzenia, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19, o których mowa w ust. 1, mogą wpłynąć na należyte wykonanie umowy, o której mowa w ust. 1, zamawiający, w uzgodnieniu z wykonawcą, może dokonać zmiany umowy zgodnie z ust. 4. |
W przypadku stwierdzenia przez Zamawiającego, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mogą wpłynąć na należyte wykonanie umowy o zamówienie publiczne, ustawodawca wprowadza rozwiązanie fakultatywne. Zamawiający może w powyższym przypadku w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmian umowy. Co oznacza, że nie będzie to zero-jedynkowe podejście, ale będzie wymagało dokładnej analizy i przedstawienia dowodów pozwalających na wprowadzenie zmian w umowie zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 3 Pzp. Dodatkowy obowiązek dla komórek realizujących umowy do rzetelnej oceny stanów faktycznych związanych z COVID-19 wpływających na ewentualne należyte wykonanie umowy, w tym stosowne dokumentowanie procesu weryfikacji i uzgadniania zmian umowy. |
|
21) po art. 15r dodaje się art. 15r1 w brzmieniu: 2. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, bieg terminu przedawnienia roszczenia zamawiającego, o którym mowa w ust. 1, nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu. Upływ terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 120 dni od dnia odwołania tego ze stanów, który obowiązywał jako ostatni. 3. W przypadku gdy termin ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy upływa w okresie, o którym mowa w ust. 1, zamawiający nie może dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia, o którym mowa w tym przepisie, o ile wykonawca, na 14 dni przed upływem ważności tego zabezpieczenia, każdorazowo przedłuży jego ważność lub wniesie nowe zabezpieczenie, którego warunki zostaną zaakceptowane przez zamawiającego. |
W trakcie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19 i przez 90 dni od dnia ich odwołania – nie można będzie potrącać kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy, innych wierzytelności wykonawcy ani z zabezpieczenia należytego wykonania umowy, pod warunkiem, że zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono tę karę umowną, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Brak możliwości dochodzenia zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli ważność zabezpieczenia upływa w trakcie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19 i przez 90 dni od dnia ich odwołania terminach i gdy wykonawca na 14 dni przed upływem ważności zabezpieczenia je przedłuży lub wniesie nowe – zaakceptowane przez zamawiającego. |
||
4. W przypadku gdy termin ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy upływa w okresie między 91. a 119. dniem po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, termin ważności tego zabezpieczenia przedłuża się, z mocy prawa, do 120. dnia po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z COVID-19.
|
Co oznacza, że zamawiający winien monitorować terminy ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy i wzywać wykonawców do przedłużenia ważności zabezpieczenia z takim wyprzedzeniem, aby wykonawcy mogli wydłużyć ważność zabezpieczenia najpóźniej na 14 dni przed jego wygaśnięciem (pod rygorem skierowania roszczeń do zabezpieczenia pomiędzy 13. dniem a terminem wygaśnięcia zabezpieczenia), aby po ustaniu okresu karencji określonego w Tarczy 4.0 móc ewentualnie dochodzić praw wynikających z niewykonania lub należytego wykonania umowy. Wprowadzenie instytucji przedłużenia z mocy prawa ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy w okresie między 91. a 119. dniem po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. |
||
24) po art. 15v dodaje się art. 15va i art. 15vb w brzmieniu: Art. 15va. 1. Do zamówień publicznych udzielanych na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych stosuje się przepisy tej ustawy dotyczące wadium, z uwzględnieniem ust. 2. 2. Zamawiający może żądać od wykonawców wniesienia wadium, o którym mowa w art. 45 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Przepisu art. 45 ust. 1 tej ustawy nie stosuje się. Art. 15vb. 1. Do zamówień publicznych udzielanych na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych stosuje się przepisy tej ustawy dotyczące umowy w sprawie zamówienia publicznego, z uwzględnieniem ust. 2–8. 2. Zamawiający płaci wynagrodzenie w częściach, po wykonaniu części umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub udziela zaliczki na poczet wykonania zamówienia, w przypadku umów w sprawie zamówienia publicznego zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2: 1) zamawiający określa w umowie procent wynagrodzenia wypłacanego za wykonanie poszczególnych jej części; procentowa wartość ostatniej części wynagrodzenia nie może wynosić więcej niż 50% wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy; 2) zaliczka nie może być mniejsza niż 5% wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy. 4. W przypadku, o którym mowa w art. 143a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, zamawiający może wskazać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia procentową wartość ostatniej części wynagrodzenia, która nie może wynosić więcej niż 50% wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy. 5. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy ustala się w wysokości nieprzekraczającej 5% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umow |
Przepis wprowadza fakultatywne żądanie wadium niezależnie od wartości zamówienia. Specustawa COVID-19 likwiduje obowiązek żądania wadium w postępowaniach unijnych. Ponadto wprowadza: • obowiązek płatności wynagrodzenia w częściach lub udzielenia zaliczki na poczet wykonania, jeżeli umowa będzie zawierana na okres dłuższy niż 12 miesięcy na wszystkie rodzaje zamówień: dosta- wy, usługi, roboty budowlane; • zasady ustalania % wysokości wartości części wynagrodzenia lub zaliczki; • fakultatywny obowiązek wprowadzenia w SIWZ % wielkości ostatniej części wynagrodzenia w przypadku zawierania umów na roboty budowlane na okres powyżej 12 miesięcy; • zmniejszenie z 10% do 5% maksymalnej wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy; • warunkowe zwiększenie zabezpieczenia należytego wykonania umowy w progach od 5% do 10% pod warunkiem: specyfiki przedmiotu zamówienia lub ryzyk związanych z jego wykonaniem o ile zostało to wskazane (opisane) w SIWZ; • instytucję częściowego zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy – pod warunkiem wprowadzenia odpowiednich zapisów do SIWZ. Obecna ustawa obliguje do zwrotu zabezpieczenia w terminie 30 dni od dnia wykonania zamówienia i uznania za należyte wykonanie. |
||
6. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy można ustalić w wysokości większej niż określona w ust. 5, nie większej jednak niż 10% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia, co zamawiający opisał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 7. Zamawiający może dokonać częściowego zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy po wykonaniu części zamówienia, jeżeli przewidział taką możliwość w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 8. Do zamówień, o których mowa w art. 131a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, nie stosuje się przepisów ust. 2 i 3. |
|||
Art. 93. 1. Do postępowań o udzielenie zamówie- 2. Do umów w sprawie zamówienia publicznego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 49, |
Przepisy dotychczasowej ustawy stosuje się do postępowań wszczętych przed wejściem w życie „Tarczy 4.0”. Do postępowań o udzielenie zamówienia pub- licznego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 49 (tj. w ustawie – Prawo zamówień pub- licznych), wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie art. 15va i art. 15vb ustawy zmienianej w art. 77 (tj. przed dniem 1 lipca 2020 r.), stosuje się przepisy dotychczasowe. Do umów w sprawie zamówienia publicznego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 49 (tj. w ustawie – Prawo zamówień publicznych), zawartych: 1) przed dniem wejścia w życie art. 15vb ustawy zmienianej w art. 77 (tj. przed dniem 1 lipca 2020 r.), 2) nie wcześniej niż z dniem wejścia w życie art. 15vb ustawy zmienianej w art. 77 (tj. z dniem 1 lipca 2020 r.), w następstwie postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem wejścia w życie tego przepisu (tj. przed dniem 1 lipca 2020 r.) – stosuje się przepisy dotychczasowe. |
Podsumowanie
Udzielanie zamówień publicznych w dobie epidemii nie należy do zadań łatwych. Analiza i weryfikacja ciągle zmieniających się przepisów, które nie zawsze mają bezpośrednie odesłanie do ustawy Pzp może nastręczać wiele problemów. Kłopoty mogą dotyczyć nie tylko interpretacji ich treści, lecz także terminów obowiązywania. Im dłuższy czas trwania epidemii, tym baczniej należy obserwować i analizować zmiany przepisów. Podstawowa zasada, która obowiązuje niezależnie od tego, jakich przepisów dotyczy, brzmi: żadnego wyłączenia nie należy interpretować rozszerzająco.
Dotychczasowe zmiany przepisów wskazują, iż wprowadzenie odstępstw od stosowania przepisów ustawy Pzp choćby w zakresie art. 6 specustawy COVID-19, doprowadziło do jego zmiany. Od 24 czerwca br. jeżeli zamawiający udzielą zamówienia po spełnieniu okoliczności wskazanych w art. 6 specustawy COVID-19, muszą liczyć się z obowiązkiem podania w BIP do publicznej wiadomości nazwy (firmy) albo imienia i nazwiska podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia. Także procedury dotyczące zawmówień udzielanych w trybach wskazanych w ustawie Pzp, czy też umowy zawierane na jej podstawie podlegają różnym zmianom. Zamawiający, przygotowując się do przeprowadzania zamówień publicznych, winni na bieżąco analizować zmiany, jakie ustawodawca stara się wprowadzać, by zapewnić możliwość realizacji zadań i jednocześnie nie obciążać wykonawców nadmiernymi kosztami czy wymogami.
Przypisy:
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. 2020 r., poz. 491).
- Art. 6 ust. 1 specustawy COVID-19, w brzmieniu nadanym I tarczą antykryzysową.
- Komunikat UZP nt. „Komunikat w sprawie art. 6 ustawy o COVID-19”, www.uzp.gov.pl