Obowiązek wezwania
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, że zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne, lub zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie. Przepis ten znajduje zastosowanie we wszystkich rodzajach zamówień, a mianowicie w zamówieniach:
POLECAMY
- klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne (art. 266 ustawy Pzp),
- klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne (art. 128 ust. 1 ustawy Pzp),
- sektorowych (art. 362 pkt 1 ustawy Pzp),
- w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa (art. 395 pkt 1 lit. a ustawy Pzp).
Obowiązek wezwania przez zamawiającego określony w art. 128 ust. 1 ustawy Pzp (użyto sformułowania „wzywa”) dotyczy zatem dość szerokiego zakresu. Mimo to podkreślić należy, że nie
obejmuje on informacji podlegających ocenie w ramach kryteriów oceny ofert.
Z uwagi na to, że w art. 128 ust. 1 ustawy Pzp wymienia się podmiotowe środki dowodowe, przypomnienia wymaga, że są to – stosownie do art. 7 pkt 17 ustawy Pzp – środki służące potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia, spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, z wyjątkiem oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp (tzw. oświadczenia wstępnego wykonawcy). Wśród podmiotowych środków dowodowych znajdują się m.in. informacja z KRK, zaświadczenie z ZUS lub US, wykaz robót budowlanych, usług, dostaw, wykaz osób, a także oświadczenie o podziale zadań między współwykonawców, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp.
Wezwaniem na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp są objęte ponadto pełnomocnictwa, choć wprost nie zostały wymienione w przepisie. Niemniej taka możliwość została potwierdzona zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie. |
Przykładowo w stanowisku Urzędu Zamówień Publicznych – przedstawionym w odpowiedzi na pytanie: Czy wobec braku regulacji ustawowych, w sytuacji niezłożenia przez wykonawcę wymaganych pełnomocnictw albo złożenia wadliwych pełnomocnictw, zamawiający może wezwać do ich uzupełnienia (11 grudnia 2020 roku) – wskazano, że choć użyty w art. 128 ust. 1 ustawy Pzp termin „inne dokumenty lub oświadczenia” nie został zdefiniowany w przepisach Prawa zamówień publicznych. Należy przez to rozumieć dokumenty lub oświadczenia, jakich może żądać zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie, które nie są oświadczeniem, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, podmiotowym środkiem dowodowym. Takim oświadczeniem lub dokumentem może być, zdaniem Urzędu Zamówień Publicznych, pełnomocnictwo.
Podobnie w...