Czas decyzji

Jak wygrać przetarg

Jednym z najważniejszych etapów po wszczęciu postępowania o zamówienie publiczne jest zapoznanie się z dokumentacją. Wykonawca, który przystępuje do postępowania, musi bardzo dokładnie przeanalizować DOKUMENTY WSKAZUJĄCE, jaki przedmiot zamówienia powinien zaoferować i zrealizować, oraz na jakich warunkach.

Wpierwszej kolejności wykonawca powinien przeanalizować opis przedmiotu zamówienia i zastanowić się, czy może zaoferować dany przedmiot zamówienia oraz czy zamawiający prawidłowo opisał równoważność. Następnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy spełnia samodzielnie warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jeśli ich nie spełnia samodzielnie, to czy będzie w tym zakresie posługiwał się potencjałem podmiotu trzeciego, czy też powinien złożyć ofertę w ramach konsorcjum. Wykonawca na tym etapie powinien także podjąć decyzję, czy przedmiot zamówienia zrealizuje samodzielnie, czy też przy pomocy podwykonawców i wreszcie, czy nie podlega wykluczeniu w ramach obligatoryjnych i fakultatywnych podstaw wykluczenia oraz czy wykluczeniu nie podlegają podmioty, na których zasobach wykonawca będzie polegał oraz w określonych okolicznościach podwykonawcy.

POLECAMY

Opis przedmiotu zamówienia

Przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia (OPZ) zostały uregulowane w art. 99 do 103 Prawa zamówień publicznych. Mimo że kierowane są do zamawiających, to wykonawcy powinni je także znać, gdyż to przedmiot zamówienia determinuje zakres złożonej oferty.
 

Ważne

Ustawodawca wymaga, aby sporządzony przez zamawiającego opis przedmiotu zamówienia był jednoznaczny i wyczerpujący. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której wykonawcy musieliby się domyślać intencji i potrzeb zamawiającego.


Z jednej strony opisanie przedmiotu zamówienia jest uprawnieniem zamawiającego, z drugiej zaś opis ten stanowi granicę jego żądania. Oznacza to, że jeżeli zamawiający w sposób niejednoznaczny lub niekompletny opisze przedmiot zamówienia, to nie będzie mógł wymagać od wykonawców realizacji wykraczającej poza opis literalnie wskazany w dokumentach zamówienia. Ponadto wymagania niewynikające z opisu przedmiotu zamówienia nie będą mogły być podstawą odrzucenia oferty na mocy art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp (zgodnie z tym przepisem zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia).

Treścią oferty jest zobowiązanie wykonawcy do realizacji przyszłej umowy w granicach określonych opisem przedmiotu zamówienia. Jeżeli zamawiający na etapie badania i oceny ofert będzie weryfikował treść oferty, odnosząc się do wymogów wykraczających poza zakres wynikający z opisu przedmiotu zamówienia lub też będzie wymagał realizacji umowy w zakresie wykraczającym poza ten opis – zawarty w dokumentach zamówienia, to wykonawcy będą mogli odpowiednio albo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy