Trudno byłoby nawet wskazać jakieś problemy wagi średniej. Nie oznacza to jednak, że nie można wielu instytucji prawnych i poszczególnych rozwiązań poprawić, usprawnić bądź zmodyfikować. Do takich wniosków doszedł również Urząd Zamówień Publicznych, który publicznie informuje o planowanym w 2023 r. przeglądzie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz następującej w ślad za nim prawdopodobnej nowelizacji. Poniżej zatem subiektywna lista zmian, które warto rozważyć, wynikających z codziennej praktyki stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych.
POLECAMY
Uchylanie się wykonawcy powinno mieć konsekwencje
Przepisy Pzp zawierają zamknięty katalog przesłanek wykluczenia z postępowania, co jest słuszne i nie powinno się zmienić. Przesłanki wykluczenia ogólnie dzielą się na obligatoryjne (art. 108 ustawy Pzp) oraz fakultatywne (art. 109 ustawy Pzp).
|
Ważne! Zdecydowanie warto rozważyć poszerzenie katalogu wykluczenia fakultatywnego, zależnego od woli zamawiającego wyrażonej w specyfikacji warunków zamówienia i (lub) w ogłoszeniu, o co najmniej jedną przesłankę – wykluczenie z postępowania wykonawców, którzy złożyli ofertę uznaną za najkorzystniejszą i uchylają się od zawarcia umowy (lub odmawiają zawarcia umowy). |
W sytuacji, w której zamawiający zażądał wadium, dysponuje on narzędziem dyscyplinującym i może wniesione wadium w opisanej sytuacji zatrzymać. Jednak wadia są nieobowiązkowe i w zdecydowanej większości postępowań zamawiający ich nie żądają, co jest zrozumiałe, ponieważ wniesienie wadium, bez względu na formę, stanowi dla wykonaw...