Na podstawie raportu UZP opracowano dokument pn. Podsumowanie i wnioski wynikające z realizacji zaleceń w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych, przyjęty przez Radę Ministrów w lipcu 2016 r. W raporcie stanowiącym podstawę rządowego dokumentu zostały zawarte wnioski i rekomendacje wynikające z doświadczeń po pierwszym roku stosowania zaleceń. Wskazano m.in. na konieczność aktualizacji tego dokumentu w związku z przyjęciem 22 czerwca 2016 r. ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, a także na potrzebę modyfikacji zasad i zakresu sprawozdawczości ze stosowania klauzul społecznych. Przypomnijmy, że regulacje związane z tą tematyką w znowelizowanej ustawie Pzp specjalnie wyodrębniono i usytuowano w rozdziale 6 działu III, zawierającego przepisy szczególne.
POLECAMY
Uwzględniając te uwagi, Rada Ministrów w wydanym dokumencie zobowiązała Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do opracowania i przedstawienia projektu zaktualizowanych Zaleceń w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych. Prezesa UZP zobligowano również do opracowania projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu z udzielonych zamówień, jego wzoru oraz sposobu przekazywania informacji o stosowaniu klauzul społecznych przez wszystkie jednostki administracji rządowej. Ponadto zobowiązano go do podjęcia działań na rzecz popularyzacji wśród zamawiających efektywnych mechanizmów umożliwiających zamawiającym weryfikację realizacji przez wykonawców obowiązków wynikających z zastosowanych klauzul społecznych.
Zalecenia Rady Ministrów
Przypomnijmy pierwotną, dotychczas obowiązującą, treść zaleceń RM w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych i okoliczności jej wdrożenia.
I. Wstęp
Rada Ministrów uznaje, że ograniczanie problemów społecznych oraz łączenie wzrostu gospodarczego z lepszymi warunkami życia należą do kluczowych zadań administracji rządowej. Istotna wielkość środków publicznych przeznaczanych corocznie przez administrację rządową na finansowanie zakupu towarów, usług i robót budowlanych może mieć wpływ na realizację celów społecznych i gospodarczych państwa. Uzasadnia ona również zintensyfikowanie działań na rzecz nowego podejścia do zamówień publicznych.
Ważne!
Nowe podejście do zamówień publicznych oznacza, że instytucje publiczne są zobowiązane nie tylko do dokonywania wydatków publicznych zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych w celu nabycia dóbr, usług i robót budowlanych przy zachowaniu najkorzystniejszej relacji jakości do ceny, ale także powinny wspierać realizację polityki publicznej, w tym w zakresie polityki społecznej.
Społecznie odpowiedzialne zamówienia publiczne służą uwzględnianiu przez zamawiających różnych aspektów społecznych, np. możliwości zatrudnienia i godnej pracy, integracji społecznej, wyrównywania szans. Wspiera to powstawanie rynków świadomych społecznie. Obowiązujące regulacje ustawowe uprawniają zamawiających do stosowania klauzul społecznych przez określanie dodatkowych wymagań związanych z realizacją zamówień publicznych, w tym zatrudnienia osób bezrobotnych lub młodocianych w celu przygotowania zawodowego oraz osób niepełnosprawnych.
Organy administracji rządowej, w tym szef kancelarii Prezesa Rady Ministrów, szef Służby Cywilnej, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych podejmują działania promujące stosowanie klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.
II. Zalecenia
III. Monitoring
- Szef kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ministrowie, kierownicy jednostek podległych i nadzorowanych w działach administracji rządowej, kierownicy jednostek podległych i nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów, wojewodowie oraz kierownicy jednostek rządowej administracji zespolonej, dyrektorzy instytucji gospodarki budżetowej w administracji rządowej są zobowiązani do wzmocnienia działań na rzecz upowszechnienia stosowania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.
- Kierownicy jednostek administracji rządowej są zobowiązani do analizowania możliwości zastosowania klauzul społecznych we wszystkich postępowaniach w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, a w szczególności w zakresie usług edukacyjnych i szkoleniowych, reklamowych, sprzątania budynków i zarządzania mieniem, ochroniarskich, publikowania i drukowania, komputerowych, konserwacyjnych i naprawczych, telekomunikacyjnych, restauracyjnych oraz cateringowych.
- Klauzule społeczne powinny być uwzględniane także w zamówieniach, do których nie stosuje się ustawy – Prawo zamówień publicznych.
- Kierownicy jednostek administracji rządowej powinni uwzględniać klauzule społeczne przy sporządzaniu planu zamówień publicznych na każdy rok budżetowy, w tym dokonywać obowiązkowej oceny na etapie planowania, które z zamówień publicznych mogą być udzielone z zastosowaniem klauzul społecznych.
- Zaleca się dokonywanie obowiązkowej oceny możliwości zastosowania klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych poza planem zamówień publicznych.
- W stosowaniu społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych aktywną rolę powinien odgrywać audyt wewnętrzny i kontrola instytucjonalna. Audyt wewnętrzny poprzez systematyczną ocenę systemu zamówień publicznych wspiera kierownika jednostki w efektywniejszym wykorzystaniu klauzul społecznych. Służby kontroli administracji rządowej są zobowiązane uwzględniać powyższe zalecenia podczas kontroli udzielania zamówień publicznych.
- Zamawiający w celu wspierania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę powinni wymagać, aby osoby wykonujące czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, o ile tylko jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem czynności, były zatrudniane na podstawie umowy o pracę.
- Kierownicy jednostek administracji rządowej zapewnią, aby umowy w sprawach zamówień publicznych, zawarte z zastosowaniem klauzul społecznych, zawierały postanowienia uprawniające zamawiającego do skutecznego egzekwowania realizacji klauzul społecznych.
- W trakcie przygotowania i prowadzenia postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego rekomenduje się stosowanie podręcznika Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych przygotowanego przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
- Prezes Urzędu Zamówień Publicznych prowadzi monitoring realizacji zaleceń na podstawie corocznych informacji przygotowywanych przez jednostki administracji rządowej, a jego wyniki, w tym propozycje zmian legislacyjnych, przedstawia szefowi kancelarii Prezesa Rady Ministrów; prowadzi działania na rzecz zintensyfikowania promocji stosowania klauzul społecznych, w tym dokonuje aktualizacji podręcznika Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych oraz prowadzi szkolenia dotyczące stosowania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych. Ponadto upowszechnia dobre praktyki i wspiera jednostki administracji rządowej w prawidłowym stosowaniu uregulowań prawnych dotyczących stosowania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.
III. Monitoring - Koordynację wykonania niniejszych zaleceń powierza się szefowi kancelarii Prezesa Rady Ministrów we współpracy z Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, szefem Służby Cywilnej oraz pełnomocnikiem rządu do spraw równego traktowania.
- Członkowie Rady Ministrów w ramach kierowanych przez siebie działów administracji rządowej zapewniają nadzór nad realizacją zaleceń. Wojewodowie wspierają realizację zaleceń w województwach.
- Minister finansów zleci w 2016 r. przeprowadzenie audytu wewnętrznego w zakresie stosowania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych oraz przedstawi wyniki Radzie Ministrów.
- Kierownicy jednostek administracji rządowej przekazują Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych coroczną informację o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.
- Szef kancelarii Prezesa Rady Ministrów w terminie do dnia 30 września 2015 r. określi zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz terminy przygotowywania i przekazywania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych informacji o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.
- Szef kancelarii Prezesa Rady Ministrów w terminie do 30 czerwca każdego roku przedstawia Radzie Ministrów podsumowanie i wnioski wynikające z realizacji niniejszych zaleceń.
Dobry przykład: klauzule w windzie
Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych można znaleźć przykłady prawidłowego zastosowania klauzul społecznych w konkretnych zamówieniach publicznych – w ramach tzw. zamówień zrównoważonych. Przekonajmy się, jak to było realizowane w zamówieniu, którego przedmiotem jest dostawa i wymiana trzech dźwigów (dwóch osobowych i jednego towarowo-osobowego) w siedzibie jednego z ministerstw.
Zamówienie realizowane było w trybie przetargu nieograniczonego, w ramach programu funkcjonalno-użytkowego (PFU). W dokumentacji prawidłowo opracowanej specyfikacji istotnych warunków takiego zamówienia istotne miejsce zajmuje informacja o tzw. komponencie społecznym. W jego ramach w omawianym dokumencie zamówienia wyszczególniono:
Ważne!
- wymagania dotyczące przystosowania dźwigów do potrzeb osób niepełnosprawnych,
- wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy realizacji umowy w sprawie zamówienia,
- zabezpieczenie dokonywania przez wykonawcę płatności na rzecz podwykonawcy.
Przedmiot zamówienia określają następujące oznakowania we Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV):
- 42416100-6 – windy
- 45300000-0 – roboty instalacyjne w budynkach
- 45310000-3 – roboty instalacyjne elektryczne
- 45313100-5 – instalowanie wind
- 45000000-7 – roboty budowlane
Oto najistotniejsze zapisy SIWZ:
A. Część opisowa
1. Opis ogólny przedmiotu zamówienia
1.1. Cele zamówienia i zakres prac
Celami zamówienia jest wymiana dźwigów osobowych D2 (aktualny nr rej. 312703897), D3 (aktualny nr rej. 312703885) i D6 (aktualny nr rej. 312704239) wynikająca z potrzeby dostosowania tych urządzeń do obowiązujących przepisów normy dźwigowej PN-EN 81-1+A3:2010, przystosowanie ich do użytkowania przez osoby niepełnosprawne, poprawienie bezpieczeństwa, funkcjonalności i obniżenie kosztów eksploatacji.
1.4. Szczegółowe właściwości funkcjonalno-użytkowe
Ważne!
9) każda kabina powinna być wyposażona we wszystkie niezbędne rozwiązania umożliwiające korzystanie z dźwigów osobom niepełnosprawnym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 ), takie jak oznaczenie przycisków w panelu sterującym alfabetem Braille’a, komunikaty głosowe w kabinie o jeździe i stanie dźwigu, pętla indukcyjna w kabinie dla osób niedosłyszących.
3.3. Szczególne uwarunkowania związane z wykonaniem zamówienia
4) Przy realizacji robót wykonawca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w budynku i na placu budowy, a także przepisów z zakresu bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Jeżeli będzie to konieczne, wykonawca wyposaży plac budowy w sprzęt przeciwpożarowy oraz będzie zobowiązany do utrzymania tego sprzętu w gotowości, zgodnie z zaleceniami i odpowiednimi przepisami z zakresu bezpieczeństwa przeciw-
pożarowego.
3.9. Normy, akty prawne, aprobaty techniczne i inne dokumenty i ustalenia techniczne
Wykonawca jest zobowiązany znać wszystkie przepisy prawne wydawane zarówno przez władze państwowe, jak i lokalne, oraz inne regulacje prawne i wytyczne, które są w jakikolwiek sposób związane z prowadzonymi robotami, i jest w pełni odpowiedzialny za przestrzeganie tych reguł i wytycznych w trakcie realizacji robót. Najważniejsze z nich to: […]
1. Rozporządzenia:
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. z 2003 r.Nr 47, poz. 401),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1126),
- rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. z 2002 r. Nr 191, poz. 1596 z późn. zm.).
[…]
2. Normy i normatywy:
Wszystkie roboty należy wykonywać zgodnie z obowiązującymi w Polsce normami i normatywami, w szczególności zgodnie z normami zharmonizowanymi z dyrektywą dźwigową 95/16/WE:
- PN-EN 81-1+A3:2010 – Przepisy bezpieczeństwa dotyczące budowy i instalowania dźwigów – Część 1: Dźwigi elektryczne,
- PN-EN 81-70:2005 – Przepisy bezpieczeństwa dotyczące budowy i instalowania dźwigów – Szczególne zastosowania dźwigów osobowych i towarowych – Część 70: Dostępność dźwigów dla osób, w tym osób niepełnosprawnych.
Istotne postanowienia umowy
§ 2 Przedmiot umowy
Ważne!
6. Zakres zamówienia obejmuje również wykonanie przez wykonawcę wszelkich robót budowlanych związanych z wymianą dźwigów oraz koniecznych dla zapewnienia należytego stanu technicznego i estetyki miejsc po wymianie dźwigów, a także prac związanych z wymogami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa, w szczególności BHP, ppoż. oraz przepisami ochrony środowiska.
§ 4 Obowiązki wykonawcy
2. Do obowiązków wykonawcy należy:
2.8. Prowadzenie prac zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1409) oraz zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, a także zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. z 2003 r. nr 47 poz.401).
2.17. Przestrzeganie przepisów BHP, ppoż. i ochrony środowiska oraz ponoszenie pełnej odpowiedzialności za wszystkie następstwa wynikające z nieprzestrzegania tych przepisów.
§ 8 Wynagrodzenie
15. Wykonawca zobowiązany jest do zapłaty należnego wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, którego wierzytelność jest częścią składową wystawionej faktury VAT, w terminie do 7 dni od dnia wystawienia faktury VAT przez wykonawcę.
16. Wykonawca zobowiązuje się do złożenia zamawiającemu, w terminie do 7 dni od wystawienia faktury, pisemnego oświadczenia podwykonawcy i dalszego podwykonawcy, których wierzytelność jest częścią składową wystawionej faktury VAT, o otrzymaniu przez tego podwykonawcę i dalszego podwykonawcę zapłaty za wykonany zakres robót, usług lub dostaw, będących częścią składową zakresu zamówienia, za który została wystawiona faktura. W przypadku niedostarczenia przez wykonawcę powyższych oświadczeń zamawiający wstrzyma wypłatę wynagrodzenia wykonawcy do czasu ich otrzymania. Od zatrzymanej kwoty odsetki nie przysługują.
17. W przypadku braku zapłaty lub uchylania się od zapłaty należnego wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, o którym mowa w ust. 15, zamawiający potrąci z wystawionej przez wykonawcę faktury część wynagrodzenia odpowiadającą wartości robót, usług lub dostaw wykonanych przez podwykonawcę lub dalszego podwykonawcę, którego wierzytelność jest częścią składową wystawionej faktury.
18. Potrącone wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 17, zostanie zapłacone bezpośrednio podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, którego wierzytelność stanowi część wystawionej przez wykonawcę faktury, bez odsetek należnych podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy.
19. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 17, dotyczy wyłącznie należności powstałych po zaakceptowaniu przez zamawiającego umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane oraz po przedłożeniu zamawiającemu zawartych umów o podwykonawstwo lub dalsze podwykonawstwo, których przedmiotem są dostawy i usługi. Zamawiający jest zobowiązany do pisemnego poinformowania wykonawcy o planowanym potrąceniu części wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 17, i zapłacie tego wynagrodzenia bezpośrednio podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy.
20. Wykonawcy przysługuje prawo do zgłoszenia uwag dotyczących zasadności bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy w terminie 7 dni od daty doręczenia informacji, o której mowa w ust. 19.
21. W przypadku zgłoszenia przez wykonawcę uwag, o których mowa w ust. 20, zamawiający ma prawo:
21.1. nie dokonać bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, jeżeli wykonawca wykaże niezasadność takiej zapłaty;
21.2. złożenia do depozytu sądowego kwoty potrzebnej na pokrycie wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy w przypadku istnienia zasadności wątpliwości zamawiającego co do wysokości należnej zapłaty lub podmiotu, któremu płatność się należy;
21.3. dokonać bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, jeżeli podwykonawca lub dalszy podwykonawca wykaże zasadność takiej zapłaty.
Podsumowanie
Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych nabierają coraz większego znaczenia. Świadczyć o tym może fakt, iż Urząd Zamówień publicznych organizuje szkolenia dotyczące tego problemu, o których informuje na stronie internetowej www.uzp.gov.pl Najbliższe szkolenie planowane jest na początek 2017 r.