Nowa SWZ – stara SIWZ

Jak udzielać zamówień Otwarty dostęp

Przez dokumenty zamówienia, zgodnie z treścią art. 7 pkt 3 n. Pzp, należy rozumieć dokumenty sporządzane przez zamawiającego lub dokumenty, do których zamawiający się odwołuje, inne niż ogłoszenie, służące do określenia lub opisania warunków zamówienia, w tym specyfikacja warunków zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań.

Ustawodawca oprócz zmiany nazewnictwa obowiązującego do końca 2020 r. specyfikacji istotnych warunków zamówienia na specyfikację warunków zamówienia (SWZ), wskazał, że jest to jeden z rodzajów dokumentów zamówienia, jakie mogą wystąpić w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. SWZ jest sporządzany przez zamawiającego do postępowania prowadzonego w jednym z przewidzianych trybów lub procedur wskazanych w n. Pzp.

Zmiany w zakresie nazewnictwa SWZ nie zmieniają dotychczasowych zasad związanych z jej przygotowaniem, w tym zasad udzielania zamówień publicznych, o których mowa w art. 16 n. Pzp.
Za pomocą tego dokumentu zamawiający opisuje swoje potrzeby zakupowe, określa zasady uczestnictwa w postępowaniu oraz podaje inne niezbędne informacje dotyczące procedury oraz realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Na jej podstawie wykonawcy podejmują decyzję o udziale bądź braku udziału w postępowaniu.

POLECAMY

Ważne

SWZ powinna być zatwierdzona przez kierownika zamawiającego albo przez pracownika zamawiającego, któremu kierownik zamawiającego powierzył pisemnie dokonanie takiej czynności – zgodnie z treścią art. 52 ust. 2 n. Pzp.


Zasady sporządzania SWZ

Specyfikacja warunków zamówienia nadal pozostaje jednym z najważniejszych dokumentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Czasem stanowi uszczegółowienie opisu potrzeb i wymagań (OPiW), jako element ostatniego etapu w procesie udzielania zamówienia publicznego. Jest dokumentem wymaganym prawie w każdym trybie, procedurze udzielania zamówienia publicznego, co przedstawia tabela nr 1 (str. 38).

Ustawodawca zmienił dotychczasowe zasady dotyczące przygotowywania SWZ, uzależniając to od wartości i rodzaju zamówienia, trybu lub procedury, w jakim planowane jest przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Niezbędne elementy, jakie winna zawierać SWZ zostały, ujęte w art. 134 i art. 281 n. Pzp, w zależności od tego, czy postępowanie jest prowadzone w procedurach przewidzianych dla zamówień unijnych, czy krajowych.

Nadal aktualne pozostaje orzecznictwo związane z charakterem i istotą specyfikacji. Określa ono wzajemne prawa i obowiązki stron wynikające z przystąpienia do postępowania, tym samym kształtuje warunki przyszłej współpracy zamawiającego z wykonawcą.

Ważne

SWZ oraz sporządzone na jej podstawie ogłoszenie o zamówieniu stanowią oświadczenie woli zamawiającego co do kształtu przyszłego zobowiązania umownego między zamawiającym a wykonawcą, który złoży najkorzystniejszą ofertę.


Powyższe oświadczenie podlega wykładni przy zastosowaniu zasad określonych w art. 65 k.c. (zob. wyrok z dnia 31 marca 2014 r., sygn. akt: KIO 503/14, wyrok z dnia 27 grudnia 2017 r., sygn. akt: KIO 2623/17), co oznacza, że zamawiający, badając zgodność oferty z jej treścią, nie może wybiórczo opierać się wyłącznie na postanowieniach specyfikacji, a pomijać inne przepisy. 
 

...
Tabela 1. OPiW/SWZ w poszczególnych trybach, procedurach lub w szczególnych instrumentach i procedurach w zakresie zamówień klasycznych

Lp.

 

Tryb/ procedura/ szczególne instrumenty i procedury

w zakresie zamówień klasycznych

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy