Pomijając przypadki, gdy z natury przedmiotu świadczenia wynika, że jest on określony co do tożsamości, to w przeważającej liczbie postępowań przedmiot świadczenia, który oferuje wykonawca, jest oznaczony co do gatunku, który jest określony pewnymi cechami rodzajowymi.
W ustawie – Prawo zamówień publicznych ustawodawca nie uregulował wymaganego poziomu szczegółowości świadczenia określonego w ofercie, które proponuje wykonawca w toku postępowania. Z tego względu znajdą zastosowanie reguły, których rekonstrukcji należy dokonać na podstawie licznych przepisów Prawa zamówień publicznych, w tym unormowań dotyczących warunków zamówienia, rozumianych zgodnie z art. 7 pkt 29 ustawy Pzp, określonych w dokumentach zamówienia.
POLECAMY
Na stopień szczegółowości świadczenia w ofercie mają też wpływ uregulowania zawarte w innych aktach prawa powszechnie obowiązującego, w tym w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 z późn. zm.).
W praktyce stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych niezwykle istotne jest uwzględnienie orzecznictwa sądów powszechnych i Krajowej Izby Odwoławczej, gdyż znaleźć w nich można wiele pomocnych i cennych wskazówek. Choć zdarzają się także orzeczenia niezwykle kontrowersyjne, mogące powodować rozbieżności w stosowaniu przepisów Prawa zamówień publicznych przez poszczególnych zamawiających oraz wykonawców.
W niniejszym artykule analizą objęto odpowiednie przepisy Prawa zamówień publicznych dotyczące indywidualizacji świadczenia wykonawcy w ofercie, a także wybrane orzecznictwo – dotyczące warunków zamówienia – odnoszące się do kwestii konkretyzacji przedmiotu dostawy, usługi lub roboty budowlanej oferowanej zamawiającemu.
Inicjatywa po stronie zamawiającego
Należy podkreślić, że indywidualny charakter po...