Niechęć do planowania na szczeblu pracowniczym wynika z braku realizacji wcześniejszych planów, a wręcz ignorancji ze strony zarządzających. Tymczasem plany wyznaczają kierunek rozwoju jednostki w każdym aspekcie jej działania. Umożliwiają właściwą alokację zasobów kadrowych i rzeczowych, jednocześnie zaś – bieżącą ocenę możliwości realizacji zadań. Dają możliwość nadzorowania i reagowania na bieżąco w sytuacjach nieprzewidzianych, które mogą zaburzyć harmonogram działania i realizacji planu czy zadań jednostki.
POLECAMY
Budżet a plan postępowań o udzielenie zamówień
Kwestie związane z tworzeniem planów czy planów działania zależą od statusu jednostki oraz przynależności do sektora gospodarczego.
Ważne
Sektor finansów publicznych podlega specyficznym regulacjom dotyczącym kilku obszarów planowania, wyrażonym w dokumentach takich jak budżet (uchwała budżetowa) czy plan postępowań o udzielenie zamówień. Oba dokumenty, choć związane z planowaniem, odnoszą się do różnych kwestii i nie można ich zero-jedynkowo porównać.
Kwestie dotyczące budżetu uregulowane zostały przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.), z kolei planowanie zamówień, a dokładnie planowanie postępowań o udzielenie zamówień, określa ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z późn. zm.).
Ważne
Oba plany nie są dokumentami tożsamymi. Budżet – w uproszczeniu – określa wszystkie wydatki, jakie zostały zaplanowane w danej jednostce, i wskazuje źródła ich finansowania. Z kolei plan postępowań o udzielenie zamówień to zamówienia, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 tys. zł netto, oraz wszystkie zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, planowane do uruchomienia w trybach lub procedurach określonych w ustawie Pzp.
W ramach jednej pozycji budżetowej może być do zrealizowania kilkanaście postępowań:
- o zróżnicowanym lub jednorodnym charakterze i przedmiocie zamówienia (dostawa, usługa, robota budowlana, usługa społeczna);
- o różnych wartościach, w tym o wartościach wyłączonych ze stosowania ustawy Pzp lub wyłączonych podmiotowo i przedmiotowo z ww. ustawy;
- finansowanych z różnych lub tych samych źródeł (np. dział, rozdział, paragraf).
Budżet zatem to nie to samo co plan postępowań o udzielenie zamówień. Dlatego nie można obu dokumentów traktować zamiennie. Plan postępowań odnosi się do sposobu wydatkowania środków publicznych na dane zamówienie. Z kolei budżet jest dokumentem wskazującym...