Diagnoza Urzędu Zamówień Publicznych
Urząd pokusił się o analizę przyczyn braku konkurencyjności w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Efektem tych prac był raport opublikowany na stronie internetowej UZP1.
Kluczowe bariery wskazywane przez ankietowanych w dostępie do rynku zamówień publicznych były następujące:
POLECAMY
- cena jako kryterium faktycznie decydujące o wyborze oferty najkorzystniejszej,
- opis przedmiotu zamówienia preferujący określony produkt lub firmę,
- realizacja dużej liczby zamówień poza rynkiem zamówień publicznych,
- za krótki czas na przygotowanie oferty,
- niekorzystne postanowienia w umowie o zamówienie publiczne,
- konieczność zapoznawania się z obszerną, skomplikowaną dokumentacją, zróżnicowaną w zależności od zamawiającego prowadzącego postępowanie,
- za wysokie wymagania wobec wykonawcy,
- zbyt wysokie kary umowne,
- niejasny opis przedmiotu zamówienia,
- trudności w przygotowaniu i przekazaniu dokumentów i oświadczeń żądanych przez zamawiającego, w tym zbyt duża liczba dokumentów,
- brak przekonania co do uczciwości w procesie wyłaniania najkorzystniejszej oferty.
Jak widać, znaczna część tych kwestii dotyczy zwiększenia uprawnień wykonawcy w toku realizacji umowy, uproszczenia procedur zamówieniowych i uelastycznienia stosowanych rozwiązań.
Dobre praktyki – i te gorsze…
Obserwując umowy w sprawie zamówienia publicznego na polskim rynku, można zauważyć tendencję do jednostronnego kształtowania, często niekorzystnych, postanowień umownych przez zamawiającego. Duże znaczenie w tym zakresie ma z pewnością niewielkie wykorzystywanie negocjacyjnych trybów udzielania zamówień publicznych.
Rezygnując z całościowej analizy przyczyn takiego stanu rzeczy, autorka dokonuje subiektywnego przeglądu napotkanych przez nią w praktyce przypadków błędów w procedurze przetargowej.
- Zabezpieczenie interesu zamawiającego to nie odebranie wykonawcy wszelkich praw
Nadal spotyka się w obrocie umowy w sprawie zamówienia publicznego nakładające na wykonawcę nieproporcjonalny zakres ryzyka. Kary umowne nakładane na zamawiającego należą do rzadkości. W dalszym ciągu nie jest standardem limitowanie kar umownych. Niezwykle często podstawy do rozwiązania umowy przez wykonawcę nie istnieją w umowie, zaś analogiczne podstawy dla zamawiającego są bardzo rozbudowane.
Ważne
Zamawiający traktują umowę jako dokument, w którym mogą narzucić wykonawcy swoje warunki. Często mylnie rozumiane jest zabezpieczenie interesu zamawiającego.
Par...