Konflikt interesów w praktyce

Jak udzielać zamówień

Oświadczenia, o których mowa w art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, znane są już z poprzedniego stanu prawnego, który obowiązywał przed 2021 rokiem.

W stosunku do poprzedniego stanu prawnego nieco je uszczegółowiono, dodając do pkt 2 frazę albo pozostają we wspólnym pożyciu, a do pkt 3 – otrzymywały od wykonawcy wynagrodzenie z innego tytułu (np. umowy o dzieło). Wskazane powyżej okoliczności w poprzednim stanie prawnym i tak powodowały wyłączenie z postępowania na podstawie szerokiej definicji z pkt 4, który w obecnym stanie prawnym również został mocno rozbudowany o aspekt braku niezależności rozumianej jako posiadanie bezpośredniego lub pośredniego interesu finansowego, ekonomicznego lub osobistego w określonym rozstrzygnięciu tego postępowania. Niewątpliwie rozbudowanie omawianego przepisu ma służyć jego ujednoznacznieniu i ograniczeniu możliwości dokonywania jego interpretacji w sposób sprzeczny z wykładnią celowościową.

POLECAMY

Osoby podlegające wyłączeniu

Artykuł 56 ust. 1 ustawy Pzp wskazuje osoby, które są zobligowane do złożenia omawianych oświadczeń. Wśród nich są:

  • kierownik zamawiającego (każdorazowo, chyba że pisemnie powierzy czynności w danym postępowaniu innej osobie),
  • członek komisji przetargowej,
  • inne osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania lub mogące mieć wpływ na jego wynik. W tej grupie należy wskazać przede wszystkim osoby udzielające wyjaśnień do treści specyfikacji warunków zamówienia (odpowiedzi na pytania wykonawców) oraz osoby akceptujące treść udzielanych wyjaśnień i dokonujące oceny ofert,
  • osoby udzielające zamówienia.

W poprzednim stanie prawnym postępowanie kończyło się wyborem najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniem. Obecnie elementem procedury jest również podpisanie umowy i także osoba podpisująca umowę zobligowana jest do złożenia oświadczenia.

Artykuł 56 ust. 5 ustawy Pzp wskazuje ramy czasowe, w których należy złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 56 ust. 2 ustawy Pzp. Pierwszym cenzusem jest powzięcie wiadomości o wyłączeniu bezstronności. W praktyce najczęściej zdarza się to na etapie składania wniosków o wyjaśnienie treści specyfikacji warunków zamówienia (zadawania pytań). 
 

Ważne!

Jeśli autorem pytania jest wykonawca, z którym jesteśmy powiązani w rozumieniu omawianego przepisu, to niezwłocznie należy złoż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy