Tryb podstawowy – kompendium dla początkujących (1)

Jak udzielać zamówień

Ten tekst ma być przewodnikiem po procedurze podstawowej, przygotowanym na życzenie Czytelników „Monitora Zamówień Publicznych”, dla których stosowanie ustawy – Prawo zamówień publicznych jest tylko wycinkiem zawodowych obowiązków.

Założenia trybu podstawowego

W obowiązującej ustawie – Prawo zamówień publicznych większy nacisk położono na możliwość „ulepszenia oferty” złożonej przez wykonawcę, co ma umożliwić bardziej racjonalne wydatkowanie pieniędzy publicznych. Artykuł 275 ustawy Pzp w trybie podstawowym dopuszcza trzy warianty postępowania zamawiającego:

POLECAMY

  • wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji lub – jeśli przewidział taką możliwość w ogłoszeniu – odpowiednio:
  • może negocjować treść ofert w celu ich ulepszenia, lub
  • negocjuje treść ofert złożonych w celu ich ulepszenia.
     

Powyższe kwestie regulowane są przez art. 289 ustawy Pzp, który wskazują ramy takich negocjacji. Obowiązkiem zamawiającego jest zapewnić, także w tym aspekcie, równe traktowanie wykonawców, zgodne z przepisami prawa oraz treścią ogłoszenia.

Zasadą generalną jest możliwość poprzestania na oświadczeniach wykonawcy dotyczących spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw wykluczenia. Fakultatywnie dopuszczono możliwość weryfikacji oświadczeń składanych przez wykonawcę za pomocą podmiotowych środków dowodowych.  

Warianty prowadzenia postępowania

Zaletą trybu podstawowego jest możliwość wybrania przez zamawiającego jednego z trzech wariantów prowadzenia postępowania. Pierwszy z nich ma zastosowanie wówczas, gdy zarówno sam przedmiot zamówienia, jak i sprecyzowane dokładnie potrzeby zamawiającego umożliwiają opisanie wystarczająco precyzyjnie i jasno warunków zamówienia w dokumentacji postępowania. W ramach dwóch pozostałych jest to wprowadzenie możliwości zastosowania negocjacji, wynikające z uzasadnienia do ustawy – Prawo zamówień publicznych, które służy osiągnięciu jednego z celów ustawy, jakim jest zwiększenie roli dialogu zamawiającego z wykonawcami oraz odformalizowaniu procedury udzielenia zamówienia publicznego. 

Ważne!
Ustawa konsekwentnie zmierza do stworzenia elastycznych regulacji, które obejmują wsparcie dla podejścia procesowego do zakupów, poczynając od analizy rynku i gromadzenia informacji oraz budowy baz danych o kontrahentach aż po aktywną komunikację z nimi.

Zamawiający musi być gotowy do poszukiwania kontrahenta, kształtowania właściwych postanowień umownych z wykonawcą na zasadach partnerskich i dojrzałego negocjowania w biznesie. Tym samym drugi i trzeci wariant prowadzenia postępowania w trybie podstawowym, wynikający z art. 275 ustawy Pzp, zakłada możliwość negocjowania ofert w celu ich ulepszenia. Ustawodawca zastrzegł, że jeśli zamawiający chce negocjować oferty w celu ich ulepszenia i przewidział tę możliwość, to nie może to prowadzić do zmiany treści specyfikacji warunków zamówienia i może to dotyczyć wyłącznie tych elementów treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. 

W trzecim wariancie trybu podstawowego negocjacje treści ofert nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia określonych w opisie potrzeb i wymagań, ale mogą dotyczyć warunków zamówienia w celu podniesienia jego efektywności. 

Potwierdzenie spełniania warunków

W obecnie obowiązującej ustawie – Prawo zamówień publicznych możliwość zastosowania procedury odwróconej została ograniczona tylko do przetargu nieograniczonego. Nie jest zatem możliwe skorzystanie z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy