Uukrbu w przeciwieństwie do przepisów starej ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi z 2009 r. nie przewiduje wnoszenia skarg w postępowaniu sądowo-administracyjnym. W tym kontekście warto również przypomnieć, w jaki sposób powinno się składać odwołania w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji.
POLECAMY
Nowe rozporządzenia
Wraz z wejściem w życie, w dniu 24 stycznia 2017 r., rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. poz. 47) wprowadzono nowe przepisy, w tym dotyczące wpisów od odwołań wnoszonych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji.
Z dniem 19 stycznia 2017 r. weszło również w życie rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. poz. 14). Określa ono w szczególności wymagania formalne odwołania, sposób wnoszenia odwołania w formie elektronicznej, a także postępowanie z wniesionym odwołaniem.
Legitymacja i przesłanki odwołania
Zgodnie z ustawą – Prawo zamówień publicznych odwołanie przysługuje:
- wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp (art. 179 ust. 1 Pzp), a także
- organizacjom wpisanym na listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej prowadzoną przez Prezesa UZP, o której mowa w art. 154 pkt 5 Pzp – wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 179 ust. 2 Pzp).
Ustawa stanowi jednocześnie, że odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami Pzp czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie Pzp.
Ważne!
Analogiczną regulację do Pzp w zakresie odwołań wnoszonych w postępowaniach o zawarcie umowy koncesji zawiera ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (uukrbu).
Wykonawcy, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w zawarciu umowy koncesji oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów uukrbu, przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niezgodnej z przepisami uukrbu czynności zamawiającego, podjętej w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest obowiązany na podstawie uukrbu.
Do wnoszenia i rozpoznawania odwołań w związku z postępowaniem o zawarcie umowy koncesji stosuje się odpowiednio przepisy działu VI rozdziału 2 Pzp, z wyjątkiem art. 180 ust. 2 Pzp, jeżeli przepisy rozdziału 10 uukrbu nie stanowią inaczej.
Stosownie do art. 180 ust. 2 Pzp (którego – zgodnie z powyższym – przy koncesjach się nie stosuje), w postępowaniach o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności:
- wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;
- określenia warunków udziału w postępowaniu;
- wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;
- odrzucenia oferty odwołującego;
- opisu przedmiotu zamówienia;
- wyboru najkorzystniejszej oferty.
Termin i sposób wniesienia odwołania
Dla oceny, czy odwołanie zostało wniesione z zachowaniem terminu przewidzianego w Pzp
Ważne!
decydujące znaczenie ma data faktycznego wpływu odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie pisemnej lub elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Bez znaczenia natomiast pozostaje data nadania odwołania w placówce pocztowej. Przepisy Pzp nie przewidują bowiem złożenia odwołania w placówce pocztowej operatora publicznego. Nie jest to więc równoznaczne z wniesieniem odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący przesyła kopię odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu. Uznaje się, iż zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia, jeżeli przesłanie jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego wniesienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (tabela 1).
W przypadku, gdy zamawiający nie opublikował ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy lub mimo takiego obowiązku nie przesłał wykonawcy zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej, lub nie zaprosił wykonawcy do złożenia oferty w ramach dynamicznego systemu zakupów lub umowy ramowej, odwołanie wnosi się nie później niż w terminie:
- 15 dni od dnia zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo 30 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, a w przypadku udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę – ogłoszenia o udzieleniu zamówienia z uzasadnieniem;
- 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy, jeżeli zamawiający:
– nie opublikował w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, albo
– opublikował w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, które nie zawiera uzasadnienia udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki; - 1 miesiąca od dnia zawarcia umowy, jeżeli zamawiający:
– nie zamieścił w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o udzieleniu zamówieniu; albo
– zamieścił w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o udzieleniu zamówieniu, które nie zawiera uzasadnienia udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę.
Odmienne terminy przewidziano w przypadku odwołań wnoszonych w toku postępowania o zawarcie umowy koncesji (tabela 2 str. 20).
Uukrbu przewiduje ponadto, że odwołanie wnosi się w terminie:
- 30 dni od dnia, w którym zamawiający opublikował:
– ogłoszenie o zawarciu umowy koncesji, pod warunkiem że ogłoszenie to zawiera uzasadnienie decyzji zawarcia umowy koncesji bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o koncesji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo zamieszczenia ogłoszenia o koncesji w Biuletynie Zamówień Publicznych;
– ogłoszenie o zmianie umowy koncesji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo zamieścił ogłoszenie o zmianie umowy koncesji w Biuletynie Zamówień Publicznych; - 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy koncesji w przypadku nieopublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenia o zawarciu umowy koncesji albo gdy opublikowane ogłoszenie nie zawierało uzasadnienia;
- 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy koncesji w przypadku niezamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o zawarciu umowy koncesji albo gdy zamieszczone ogłoszenie nie zawierało uzasadnienia.
Jaki jest termin na wniesienie odwołania zgodnie z Pzp? | Odwołanie dotyczy: | |
Gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp | Gdy wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp | |
10 dni od dnia przesłania informacji | 5 dni od dnia przesłania informacji | podstawę wniesienia odwołania stanowi czynność zamawiającego, o której informacje zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5 zdanie 2 Pzp tj. przy użyciu środków komunikacji elektronicznej |
15 dni od dnia przesłania informacji | 10 dni od dnia przesłania informacji | podstawę wniesienia odwołania stanowi czynność zamawiającego, o której informacje zostały przekazane w inny sposób niż określony w art. 180 ust. 5 zdanie 2 Pzp |
10 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym UE | 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych | odwołanie dotyczy treści ogłoszenia o zamówieniu |
10 dni od dnia zamieszczenia SIWZ na stronie internetowej | 5 dni od dnia zamieszczenia SIWZ na stronie internetowej |
odwołanie dotyczy postanowień SIWZ – w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego |
10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia | 5 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia | odwołanie dotyczy innych czynności niż odwołanie wyżej wymienione |
Podstawowe wymagania formalne odwołania
Przepisy Pzp określają podstawowe wymagania formalne odwołania, warunkujące rozpoznanie odwołania. Odwołanie podlega rozpoznaniu, jeżeli nie zawiera braków formalnych oraz uiszczono od niego wpis.
Zgodnie z art. 180 ust. 3 Pzp:
- odwołanie powinno wskazywać czynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy,
- zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów,
- określać żądanie oraz
- wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania.
W ramach środków ochrony prawnej następuje – w zakresie wyznaczonym treścią zarzutów odwołania – kontrola poprawności działania zamawiającego (podejmowanych przez niego czynności w postępowaniu bądź bezprawnych zaniechań), pod względem zgodności z przepisami Pzp. Z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej wynika jednocześnie, że
Ważne!
odwołanie powinno konkretyzować postawiony zarzut, zawierać wskazanie okoliczności faktycznych, które uzasadniają stawianie zamawiającemu wyartykułowanych w odwołaniu zastrzeżeń.
O treści zarzutu decyduje przytoczona podstawa faktyczna, wskazane przez danego odwołującego okoliczności faktyczne, wskazywane uzasadnienie, jak i przypisana im kwalifikacja prawna, szczególnie, że ta kwalifikacja prawna decyduje o uwzględnieniu żądania odwołania (zob. wyrok KIO z dnia 13 lipca 2015 r., sygn. akt KIO 1155/15).
Krajowa Izba Odwoławcza – stosownie do art. 192 ust. 7 Pzp – nie może orzekać co do zarzutów, które nie były objęte odwołaniem.
Ważne!
Procedurę wzywania odwołującego do uzupełniania braków formalnych odwołania, złożenia pełnomocnictwa albo dowodu uiszczenia wpisu w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem zwrotu odwołania postanowieniem Prezesa Izby określa art. 187 Pzp.
W przypadku nieuiszczenia wpisu w terminie na wniesienie odwołania oraz po bezskutecznym upływie terminu na poprawienie lub uzupełnienie odwołania Prezes Izby zwraca odwołanie w formie postanowienia. Odwołanie zwrócone nie wywołuje żadnych skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. O zwrocie odwołania Prezes Izby informuje zamawiającego, przesyłając odpis postanowienia.
Jaki jest termin na wniesienie odwołania zgodnie z uukrbu? | Przedmiot odwołania stanowi: |
10 dni | podstawę wniesienia odwołania stanowi czynność zamawiającego, o której informacje zostały przekazane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej |
15 dni | podstawę wniesienia odwołania stanowi czynność zamawiającego, o której informacje zostały przekazane w inny sposób niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej |
10 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o koncesji | odwołanie dotyczy treści ogłoszenia o koncesji |
10 dni od dnia zamieszczenia dokumentów koncesji na stronie internetowej | odwołanie dotyczy dokumentów koncesji |
10 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy koncesji | odwołania wobec zawarcia umowy koncesji bez uprzedniej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o koncesji |
Wpis od odwołania
W świetle przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. poz. 238) wysokość wpisu od odwołania jest uzależniona od wartości zamówienia oraz jego rodzaju.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy lub usługi oraz w konkursie, którego wartość jest:
- mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub usługi, wynosi 7500 zł,
- równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub usługi, wynosi 15 000 zł.
Wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane, którego wartość jest:
- mniejsza niż kwota określona w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, od której jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na roboty budowlane, wynosi 10 000 zł,
- równa lub przekracza kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, od której jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na roboty budowlane, wynosi 20 000 zł.
Wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na usługi społeczne i inne szczególne usługi, którego wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej wynosi z kolei 15 000 zł.
Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Zgodnie z przepisami uukrbu wpis od odwołania uiszcza się w wysokości należnej od odwołania dotyczącego zamówienia publicznego, którego wartość jest:
- mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp – jeżeli wartość koncesji jest mniejsza niż kwota określona w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ust. 2 uukrbu;
- równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp – jeżeli wartość koncesji jest równa lub przekracza kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ust. 2 uukrbu.
Jeżeli zatem wartość koncesji:
- jest mniejsza niż kwota określona w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ust. 2 uukrbu wpis wnosi się w wysokości 7500 zł w przypadku koncesji na usługi oraz 10 000 zł w przypadku koncesji na roboty budowlane,
- jest równa lub przekracza kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ust. 2 uukrbu wpis wnosi się w wysokości 15 000 zł w przypadku koncesji na usługi oraz 20 000 zł w przypadku koncesji na roboty budowlane.
Inne wymogi formalne odwołania
Zgodnie z przepisami rozporządzenia z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. Nr 48, poz. 280) odwołanie zawiera:
- imię i nazwisko lub nazwę (firmę), miejsce zamieszkania lub siedzibę, numer telefonu lub faksu oraz adres poczty elektronicznej odwołującego oraz imię i nazwisko przedstawiciela (przedstawicieli);
- imię i nazwisko lub nazwę (firmę) oraz miejsce zamieszkania lub siedzibę zamawiającego oraz numer telefonu lub faksu oraz adres poczty elektronicznej zamawiającego;
- określenie przedmiotu zamówienia;
- wskazanie numeru ogłoszenia o zamówieniu, ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy, ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, ogłoszenia o konkursie lub ogłoszenia o wynikach konkursu – w przypadku ich zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
- wskazanie czynności lub zaniechania czynności zamawiającego, której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy;
- przedstawienie zarzutów;
- żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania;
- wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności;
- podpis odwołującego albo jego przedstawiciela (przedstawicieli);
- wykaz załączników.
Do odwołania dołącza się:
- dowód uiszczenia wpisu od odwołania w wymaganej wysokości;
- dowód przesłania kopii odwołania zamawiającemu;
- dokument potwierdzający umocowanie do reprezentowania odwołującego.
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że:
- w sprawie nie mają zastosowania przepisy Pzp;
- odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony;
- odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w Pzp;
- odwołujący powołuje się wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania dotyczącego tego samego postępowania wniesionego przez tego samego odwołującego się;
- odwołanie dotyczy czynności, którą zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby lub sądu lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów w odwołaniu, którą wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu;
- w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp odwołanie dotyczy innych czynności niż określone w art. 180 ust. 2 Pzp,
- odwołujący nie przesłał zamawiającemu kopii odwołania, zgodnie z art. 180 ust. 5 Pzp.
Podsumowanie
Skuteczne wniesienia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej wymaga dochowania wymogów formalnych. Braki w tym zakresie skutkują odrzuceniem odwołania albo niemożnością uwzględnienia powołanych przez wykonawcę zarzutów. Odwołujący, decydując się na zakwestionowanie sposobu prowadzenia postępowania przez zamawiającego, powinien zatem dochować należytej staranności.