Certyfikacja wykonawców została uregulowana w art. 64 dyrektywy 2014/24/UE, zgodnie z którym państwa członkowskie mogą ustanowić lub prowadzić urzędowe wykazy zatwierdzonych wykonawców, dostawców lub usługodawców albo przewidzieć certyfikację wykonawców, dostawców lub usługodawców przez jednostki certyfikujące spełniające wymogi europejskich norm certyfikacji w rozumieniu załącznika VII do dyrektywy 2014/24/UE. Wykonawcy wpisani do urzędowych wykazów lub posiadający zaświadczenie mogą na potrzeby każdego zamówienia przedstawić instytucji zamawiającej zaświadczenie o wpisie wydane przez właściwy organ lub zaświadczenie wystawione przez właściwą jednostkę certyfikującą. Możliwość wprowadzenia certyfikacji została przewidziana również w art. 46 dyrektywy 2009/81/WE (dyrektywa obronna).
POLECAMY
Celem certyfikacji wykonawców zamówień publicznych jest ograniczenie obowiązków zamawiających i wykonawców związanych z kwalifikacją podmiotową wykonawcy w zakresie braku podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu. Certyfikacja będzie przeprowadzana na potrzeby ubiegania się o udzielenie zamówienia i służy potwierdzeniu niepodlegania wykonawcy wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia (certyfikacja niepodlegania wykluczeniu) lub potwierdzeniu jego zdolności do należytego wykonania zamówienia (certyfikacja zdolności wykonawcy). Wykonawca będzie mógł powoływać się na certyfikację i posługiwać się certyfikatem w różnych postępowaniach.
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1235) określa reguły:
– certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, w tym zakres, warunki i tryb udzielania certyfikacji oraz okres jej ważności;
– posługiwania się certyfikatem wykonawcy zamówień publicznych;
– gromadzenia w systemie teleinformatycznym danych dotyczących certyfikacji, w tym danych dotyczących wydanych certyfikatów, oraz zasady dostępu do tych danych;
– akredytacji podmiotów udzielających certyfikacji.
Przepisy ustawy o certyfikacji wykonawców mają zastosowanie do zamawiających i wykonawców w rozumieniu Prawa zamówień publicznych oraz mają zastosowanie do podmiotów certyfikujących akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji.
Ustawa o certyfikacji wykonawców nie wprowadza obowiązku certyfikacji. Wykonawca będzie mógł potwierdzać brak podstaw wykluczenia z postępowania i spełnianie warunków udziału w postępowaniu podmiotowymi środkami dowodowymi lub z wykorzystaniem certyfikacji bądź certyfikatu. Posłużenie się certyfikatem przy ubieganiu się o udzielenie zamówienia publicznego będzie możliwe bez względu na wartość zamówienia publicznego. W celu wykazania braku podstaw wykluczenia i spełniania warunków udziału w postępowaniu wykonawca będzie mógł posłużyć się certyfikatem w postępowaniu
o udzielenie zamówienia klasycznego, zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi oraz zamówienia sektorowego. Wykon...