Nieliczni zamawiający zwrócili uwagę na nowelizację na początku 2024 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014, tzw. F-gas regulation. Zmiana przepisów tego rozporządzenia ma jednak duże znaczenie zarówno dla opracowania opisu przedmiotu zamówienia (wyłączenie możliwości zakupu urządzeń z fluorowanymi gazami cieplarnianymi), jak i dla samej procedury zakupowej. Może już czas przeanalizować, w jaki sposób przepisy tego rozporządzenia (a szczególnie art. 13) mają wpływ na realizowane zakupy i jak będzie do nich należało podchodzić w kolejnych latach?
Dział: Prawo
Wiele uregulowań ustawowych opisuje kwestie odpowiedzialności na gruncie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Autorzy pokazują, jak zorganizować proces udzielania zamówień publicznych, żeby odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny bezwzględnie nie dotykała tylko kierownika zamawiającego.
Zamawiający stawia swoje wymagania i oznajmia o nich w ogłoszeniu i w dokumentach zamówienia, wykonawca zaś stara się sprostać tym wymaganiom w ofercie i załącznikach do oferty, czyli w ofercie sensu largo. Nie zawsze to wykonawcy wychodzi, w praktyce występuje więc konieczność uzupełnienia takich dokumentów po terminie składania ofert.
Instytucja zarządu sukcesyjnego istnieje w polskim systemie prawnym od niedawna. Prawo zamówień publicznych nie reguluje zasad postępowania z umową w sprawie zamówienia publicznego w okolicznościach ustanowienia zarządcy sukcesyjnego. Sprawia to, że w przypadku ustanowienia zarządcy sukcesyjnego zamawiający może mieć uzasadnioną wątpliwość co do możliwości kontynuacji umowy. Artykuł zawiera analizę obowiązujących regulacji prawnych, a także odpowiedź na pytanie, czy i na jakich zasadach możliwa jest kontynuacja dotychczasowej umowy o zamówienie publiczne
Essentialia negotii to elementy przedmiotowo istotne treści czynności cywilnoprawnej, które wskazują na typ tej czynności. Na przykład w czynności sprzedaży elementami przedmiotowo istotnymi są z jednej strony zobowiązanie do przeniesienia własności i wydania rzeczy, a z drugiej strony zobowiązanie do zapłaty ceny. W artykule wskazano rozwiązania trudnych przypadków w zakresie terminu realizacji zamówienia.
Nowe Prawo zamówień publicznych wprowadziło ograniczenia w zakresie umownego rozszerzania odpowiedzialności wykonawcy. W konsekwencji uprawnienie zamawiającego do swobodnego kształtowania projektowanych postanowień umowy podlega pewnym dodatkowym limitacjom. Przepisy dopuszczają jednak odstąpienie od odpowiedzialności opartej na winie, jeżeli spełnione zostaną określone przesłanki.
Artykuł traktuje o problematyce ofert wariantowych w Prawie zamówień publicznych, z uwzględnieniem obecnie obowiązujących regulacji prawnych, stanowiska doktryny i orzecznictwa. Temat ofert wariantowych nie jest szeroko poruszany w literaturze i komentarzach, budzi jednak duże kontrowersje u zamawiających.
Niestety, zamawiający muszą także poznać przepisy innych aktów prawnych niż już trochę „okiełznane” unormowania ustawy – Prawo zamówień publicznych. Przybliżenia przepisów prawa karnego podjęła się w cyklu artykułów adwokat Ewa Marcjoniak.
Zamawiający mają obowiązek każdorazowego badania zasadności utajnienia przez wykonawców treści ofert i składanych wyjaśnień. Dlatego trzeba być na bieżąco z najnowszym orzecznictwem poruszającym problematykę badania przesłanek
tajemnicy przedsiębiorstwa.
Odstąpienie od umowy to najbardziej radykalny środek prawny. Jak pokazuje praktyka, problem z odstąpieniem zaczyna się dopiero po orzeczeniu sądowym, które jest zupełnie inne, niż przewidywała strona. A przecież często powód odstąpienia jest prozaiczny – brak środków na dokończenie realizacji umowy. Jak konstruować umowne klauzule odstąpienia? Na co uważać przy formułowaniu oświadczenia o odstąpieniu?
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy pozwala zamawiającemu zaspokoić jego roszczenia w wypadku wystąpienia nieprawidłowości w realizacji zamówienia. Ma różne formy i może służyć wielu celom.
W postępowaniu o wartości zamówienia równej progom unijnym lub przekraczającej progi unijne zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia.