Kolejność działań zamawiającego
Ustalenie wartości zamówienia jest jedną z najważniejszych czynności związanych z przygotowaniem postępowania (art. 28 ustawy Pzp). Przepisy Prawa zamówień publicznych nie wskazują metody, za pomocą której zamawiający powinien ustalić wartość zamówienia. Ustalając wartość zamówienia, zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych, zaniżać wartości zamówienia lub wybierać sposobu obliczania tej wartości. Zamawiający nie może również dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów Prawa zamówień publicznych, chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami. Oszacowanie wartości zamówienia jest czynnością dokonywaną na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia i jest pochodną sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia.
POLECAMY
WAŻNE
Ustalenia wartości zamówienia dokonuje osoba, która posiada kwalifikacje do dokonania takiej czynności. Ponieważ za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego, on też powinien dokonać zatwierdzenia ustalonej wartości zamówienia.
Podstawa ustalenia wartości zamówienia
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Ustalenie wartości zamówienia z należytą starannością oznacza wybór takiego sposobu obliczania wartości zamówienia, który nie spowoduje uniknięcia stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych. Ustalanie wartości zamówienia sprowadza się do ustalenia wartości całości jednego zamówienia. Przepisy Prawa zamówień publicznych także nie zawierają definicji legalnej „jednego zamówienia”, o którym mowa w art. 24 ustawy Pzp.
Podstawą ustalania wartości zamówienia powinny być ceny rynkowe, którymi są ceny powszechnie akceptowane przez ogół nabywców. Ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi, oraz nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, ale w przypadku zamówień udzielanych w częściach powyższe terminy odnoszą się do wszczęcia pierwszego z postępowań (art. 36 ust. 1 ustawy Pzp). Jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, zamawiający przed wszczęciem postępowania dokonuje zmiany wartości zamówienia (art. 36 ust. 2 ustawy Pzp).
Wiele zamówień czy jedno zamówienie?
Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych1: Dla ustalenia czy w danym przypadku mamy do czynienia z jednym zamówieniem, czy też z odrębnymi zamówieniami konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku. W tym celu należy posługiwać się takimi kryteriami jak podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia (kryterium to powinno prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbliżonych przedmiotowo zamówień, ale także zamówień, które mimo braku przedmiotowego podobieństwa tworzą funkcjonalną całość), tożsamość czasowa zamówienia (możliwe udzielenie zamówienia w tym samym czasie, ewentualnie możliwość realizacji zamówienia w tym samym czasie) i możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę. Innymi słowy, konieczne jest ustalenie, czy dany rodzaj zamówienia mógł być wykonany w tym samym czasie, przez tego samego wykonawcę. Z odrębnymi zamówieniami będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia ma inne przeznaczenie lub nie jest możliwym jego nabycie u tego samego wykonawcy (np. zakup mebli i sprzętu komputerowego). W przeciwnym wypadku, tzn. gdy udzielane zamówienia mają to samo przeznaczenie oraz d...